forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

3 jan. 2011 ~ ontluikende wereld, welkom 2011

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: ma 03 jan, 2011 11:24    Onderwerp: 3 jan. 2011 ~ ontluikende wereld, welkom 2011 Reageer met quote

Voor ik mijn belevenissen van de ochtend van tweede kerstdag aan jullie vertel wil ik beginnen met mijn traditionele nieuwjaarswens. Deze keer geen winterlandschap maar een kleine roodborst in de sneeuw, voor mij een symbolische foto voor het nieuwe leven in ons kleine gezin: onze inmiddels vier weken oude dochter Robin

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tweede kerstdag was zo'n ochtend die begon met een dermate sfeer dat je eigenlijk je huis niet uit wilt. Wit, koud, guur, dikke mist... kortom alle ingrediŽnten om lekker binnen te blijven, te genieten van de de left-overs van 1e kerstdag, uit te buiken van het teveel aan gangen en je zware hoofd van iets teveel lekkere wijn op de leuning van de bank te leggen...

Maar ja... dan heb je een hond. En een hond en kater gaan niet samen, alsof die hond daar een boodschap aan heeft. Je pakt je jas, handschoenen en muts... en besluit dan toch maar ook de rugzak met camera mee te nemen, stond toch al klaar voor het geval dat. Mocht je hem niet gebruiken scheelt dat niet alleen in nabewerken (zo denk ik altijd maar) maar heb je in ieder geval in de tussentijd een lekkere warme rug gehad. Nog buiten het feit dat een paar kilo extra meezeulen mooi werkt als balans voor het teveel aan eten van de dag ervoor...

En daar gaan we dan, op weg naar de dijk langs de Overijsselse Vecht. Ik kan het dan toch niet laten de camera te pakken. Ik vind en verkondig dat je onder alle omstandigheden prachtige foto's kan maken en ga vanmorgen dan ook maar mijn eigen bewering in praktijk brengen. Mooie bezigheid om je af te leiden van je zware hoofd en slaaptekort.

Het eerste beeld maak ik van een eenzaam boompje in de sneeuw in de dikke mist. Hoewel de wereld asgrauw en donker is geeft de combinatie van mist en sneeuw de unieke mogelijkheid te spelen met natuurlijk z/w contrast en natuurlijk high-key effect. Alsof een schilder, na het schilderen van een boom op het hagelwitte doek, is opgehouden en het doek met rust heeft gelaten. Een surrealistisch beeld van een boom in het grote niets.

1. techniek: 5DII met 70-200 f/2.8 lens op 79mm, f/4 (om de onscherpte van de omgeving te
benadrukken), 1/200 sec., ISO200 en +1 2/3 stop overbelichting om het grauwe weer om te
toveren in helder wit.

Terwijl ik verder loop over dijk zie ik dat het langzamerhand licht wordt door alle mist. Ik hoop ineens vurig dat de zon in staat zal zijn nog zů laag toch door de mist heen te breken. Dat het 's middags zonnig wordt twijfel ik niet aan maar als het lukt om met deze lage zon al mooi licht te krijgen ben ik alsnog spekkoper. Ik maak mijn volgende beeld van een hoek van de dijk met daarboven de zon die dapper door de mist probeert te komen.

2. techniek: 5DII met 70-200 f/2.8 lens op 200mm, f/7,1, 1/640 sec.,
ISO200 en geen correctie in belichting om de warme sfeer van de zon vast
te leggen. Verder op MF omdat mijn autofocus door het tegenlicht en weinige
contrast door de mist de lens niet meer in staat is scherp te stellen.

Inmiddels ben ik weer op de terugweg en kijk om mij heen hoe de zon langzaam mijn droom vervuld en de mistige wereld weet op te lossen tot een zachte heiigheid met daarboven een blauwe lucht met wolken. Mijn oog valt op een oude knotwilg langs een sloot, vanaf de dijk heb ik een mooi overzicht en hoog standpunt. Het bruggetje gebruik ik als figuurlijke brug het land in, een zichtlijn op weg naar de zon. De kleurovergangen van wit naar oranje geel tot blauw zijn intens.

3. techniek: 5DII met 16-35 /f2.8 lens op 24mm, f/7.1, 1/80 sec., ISO200 en +2/3 stop
overbelichting voor de witte sneeuw en tegenlicht. Om de zon wat tegen te houden gebruik ik hier
verder een Lee 0,6ND-gradiŽnt filter

Terwijl ik verder slenter in vervoering valt mijn oog op een eenzame boom buitendijks, met de zon van links wordt deze prachtig belicht. Ik kies weer voor een lichte foto om de sfeer van sneeuw, kou en winter vast te leggen.

4. techniek: 5DII met 16-35 /f2.8 lens op 16mm, f/7.1, 1/50 sec., ISO200 en +2/3 stop
overbelichting voor de witte sneeuw en tegenlicht. Ook hier gebruik ik de Lee 0,6ND-gradiŽnt
filter om de lichte lucht wat donkerder te maken en zodoende de aandacht meer op de voorgrond te leggen.

Iets verder zie ik een oude, toto woonboot verbouwde, zeilboot in het water liggen, in de uitloop van het grote gemaal. Verstild en koud te midden van winter en sneeuw. Met de zon weer in de rug worden de bruine takken prachtig verlicht met warme tinten, de heiigie lucht is inmiddels vol wolkjes...

5. techniek: 5DII met 16-35 /f2.8 lens op 16mm, f/7.1, 1/40 sec., ISO200 en +2/3 stop
overbelichting voor de witte sneeuw en tegenlicht. Weder gebruik ik de Lee 0,6ND-gradiŽnt.

Ik keer weer terug bij de boompjes uit de eerste foto en wordt geraakt door de kleurovergangen die nu in de mist te vinden zijn. Blauw, wit en oranje gaan prachtig in elkaar over en geven sfeer aan die beeld. Heel anders dan 45minuten ervoor...

6. techniek: 5DII met 16-35 /f2.8 lens op 30mm, f/7.1, 1/100 sec., ISO200 en +1/3 stop overbelichting

Voor ik terugkeer in het kerstgevoel om mijn, inmiddels toch wel erg leeg geworden, buik te vullen met allerlei lekkers kijk ik nog eenmaal om naar de sfeer en pracht van deze ochtend. Boven de dijk rijst de machtige zon in vale warme tinten. De mist heeft hij niet helemaal kunnen verdrijven, de strijd tussen kou en warmte is onbeslist gebleven maar heeft wel de warme sfeer gebracht die ik, toen ik met zwaar hoofd op weg toog, niet had durven dromen...

7. techniek: 5DII met 16-35 /f2.8 lens op 32mm, f/7.1, 1/250 sec., ISO200 en +1/3 stop overbelichting
en inmiddels mijn 0,6ND-gradiŽnt filter omgeruild voor een 0,9ND-grad wegens de groter wordende intensiteit

Laatst aangepast door schoffie op ma 03 jan, 2011 11:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
CaNonTrudy

BerichtGeplaatst: ma 03 jan, 2011 11:36    Onderwerp: Reageer met quote

Schitterende serie!
#1 is het helemaal voor mij, strak en bijna leeg pray
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: ma 03 jan, 2011 11:43    Onderwerp: Reageer met quote

kleine aanvulling: mijn nieuwjaarswens!

BerichtGeplaatst: ma 03 jan, 2011 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Hetzelfde ja
C@sp@r

BerichtGeplaatst: ma 03 jan, 2011 17:26    Onderwerp: Reageer met quote

Je 'kater' heb je prachtig weg gefotografeerd verlegen

Het onverwachte geeft vaak mooie beelden ja
Apex

BerichtGeplaatst: ma 03 jan, 2011 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

Johan, en alle meelezers, ook een gezond en fotorijk 2011 toegewenst!

Pfff... Erg mooie serie pray Foto (3) en (5) springen er voor mij uit. Mooi gebruik van de ND-grad filters ook: ik heb ook zo'n setje, maar dan van Cokin, maar denk er vaak niet eens aan om ze te gebruiken - waarschijnlijk omdat ik nog niet genoeg heb ervaren wat je ermee kunt (mijn gebruik beperkt zich tot dusver tot wolkenluchten).

Groeten, Edwin
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
Susan Hol

BerichtGeplaatst: za 08 jan, 2011 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Top wat je met een kater en een hond kunt maken!
Ik ben er eens goed voor gaan zitten met mijn schildersoog, en heb nog wat te 'zeuren' stoer.

Foto 1: Ik ben het helemaal met je eens over wat je schrijft bij foto 1. Toch nog 1 klein dingetje voor het echte schilderseffect: op de bodem en links van de boom vind ik de donkere vlekjes net iets te donker.
Foto 2: Is prachtig! Toch zou ik het met een zweempje minder mist mooier hebben gevonden, er is nu nťt iets te weinig te zien.
Foto 3: Super kleuren! Je schrijft dat de brug het land in wijst, wat deze ook doet. Maar voor mij, om echt het gevoel te krijgen dat de brug het land in gaat, zou de brug naar mij als kijker moeten wijzen. Hij staat nu te ver naar rechts en van mij af, waardoor ik het als een apart (los) ding blijf zien.
Foto 4: Helemaal top gelukt met die sfeer! Mooi dat je die kleuren er ook nog bij hebt. En de vorm van de lucht vind ik super. Toch nog een dingetje (sorry), ik had denk ik iets minder bosjes rechts gedaan en iets meer de eenzame boom eruit laten springen (als dat Łberhaupt had gekund).
Foto 5: Mooi hoe lucht en bootjes, water en takken naar een punt wijzen. Een Van Goghje!
Foto 6: Ongekend hoe die kleuren zacht in elkaar overlopen. Zo mooi! Bij deze foto heb ik dezelfde opmerking als bij foto 1, voor mij zou het nog mooier zijn zonder dat donkere ding links van het midden en het roodachtige spul rechts van het midden.
Allez, hopelijk heb je er wat aan, zo niet, dan toch knipoog
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: ma 10 jan, 2011 15:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je voor je zeer uitgebreide reactie! Erg leuk te lezen wat jouw gevoel is bij mijn beelden smile
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1