forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

11 mrt. 2011 ~ nachtelijke sferen op Ameland

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: vr 11 mrt, 2011 22:57    Onderwerp: 11 mrt. 2011 ~ nachtelijke sferen op Ameland Reageer met quote

We schrijven 11 maart 2011... ruim 2 maanden na mijn laatste fotografische column. Schaam ik mij? Nee niet echt, ik weet de redenen. Ik ben ontzettend druk geweest met allerlei zaken... behalve fotografie. Robin's geboorte was prachtig gepland (bleek later), in een periode dat ik het relatief rustig heb, heb ik alle werkzaamheden van Sandra over kunnen nemen tijdens haar zwangerschapsverlof. Alle opdrachten konden daarmee doorgaan zonder dat we iets hoefden af te stoten of nee te verkopen. Perfect. En leuk ook! Ik heb 3 maanden het 'NME makelaar' project overgenomen en kijk er met zoveel plezier aan terug dat ik ook besloten heb om het niet helemaal meer over te dragen. We gaan er dus samen mee door waardoor er, nu de lente weer aan gaat breken, voor mij weer de noodzakelijke ruimte ontstaat voor de fotografie. Resultaat van mijn deel aan dit project is mijn trotse kindje: www.nme-makelaar.nl, kom gerust eens kijken...

Uiteraard heb ik niet helemaal stil gestaan. Belangrijkste is dat eindelijk mijn boek van start is gegaan: deel 1 in mijn beoogde reeks 'veldgids natuurfotografie', namelijk nachtfotografie Oscar Langevoord is begonnen met het ontwikkelen van een mooie vormgeving waarna we op zoek gaan naar een goede uitgever. Er moet nog het e.e.a. geschreven worden maar ik ben op ca. 80%.

Mede voor dit boek, maar ook wegens onze jaarlijkse traditie, ben ik rond eind februari weer een week op Ameland geweest. Heerlijk een weekje uitwaaien, genieten van de zee en wad, inspiratie voor het nieuwe jaar opdoen en zorgen voor een frisse wind in de kop. Daarnaast had ik in ieder geval n doel voor ogen: een aantal aanvullende beelden maken voor het boek nachtfotografie. Het prachtige van de waddeneilanden is de enorme duisternis in vergelijking met de wal.

Gedurende een aantal avonden ben ik erop uit getrokken voor een diversiteit aan beelden. De weersverwachtingen goed in de gaten houdend want de verscheidenheid aan weertypen was enorm. Gelukkig had Meteo Consult een constante en goede verwachting waardoor alles perfect te plannen was...

En van de doelen was een aantal nachtelijke sfeerbeelden van het pitoreske vissers- en commandeursdorpje Hollum. In het westelijke puntje van Ameland ligt dit grootste dorp van het eiland met maar liefst 1300 inwoners. Het centrum is een levend openlucht museum met prachtig 17e eeuwse commandeurswoningen. Het grote geluk wat ik had was dat het in de loop van de middag begon te sneeuwen wat de sfeer en kleur enorm versterkt. Het feit dat het natte sneeuw was zorgde er wel voor dat er haast geboden was, gedurende de avond ging het al over in regen waardoor het steeds lastiger werd om zonder teveel flare en lelijke vlekken beelden te maken.

1. Cultuur-Historischmuseum Sorgdrager met walviskaken als toegangspoort

5DII met 16-35 lens op 16mm, f/18 (voor mooie stralen van de lantaarn), 30" en ISO1600, alles manual.
Dat de ISO zo hoog staat is niet pers noodzakelijk maar verkorte simpelweg de sluitertijd tot een
acceptabele 30". ISO100 had hier geresulteerd in 8 minuten, dit had in dit geval de volgedne nadelen: er
kwamen best veel auto's (met lampen!)langs en de kans dat het 8 minuten autovrij was geweest was nihil,
verder ben je continue aan het bijstellen van je belichting wegens veranderend omstandigheden, telkens
8 minuten wachten is dan erg vervelend. En als laatste wilde ik die avond nog meer doen... en is ISO1600
z mooi op deze camera dat je er bijna als vanzelf mee gaat werken

2. Mosterd- en korenmolen 'de verwachting' in Hollum

5DII met 16-35 lens op 25mm, f/4, 1/6 sec. en ISO800. Hier juist gekozen voor een korte sluitertijd
om de stralen van de achterliggende vuurtoren mooi in beeld te krijgen. Wel erg vervelend waren de
schijnwerpers aan weerszijden van de molen die enorm overstraalden, het was dus passen en meten
voor een mooie compositie. Een mooie geluk was een grote windvlaag die de sneeuw links deed
opdwarrelen wat een mysterieuze witte wieve maakt voor de vuurtoren.

3. doorkijkje de straat in...

5DII met 15mm Fish-Eye lens, f/20 (voor mooie stralen van de lantaarns), 30" en ISO400.
Het FE effect heb ik in Photoshop gecorrigeerd wat resulteert in een ultra groorhoek beeld.

4. vuurtoren in dikke mist

5DII met 16-35 lens op 16mm, f/2.8, 1/5 sec en ISO800. De enorme mist gaf juist iets spectaculairs
aan het totaalbeeld, iets spooky's. De mist was z dicht dat je vanaf een paar 100m zelfs de stralen
niet meer kon zien! Door de relatief korte sluitertijd kun je mooi de stralen in beeld brengen zonder
dat ze uitvegen tot een vlek.

5. imposante vurutoren

5DII met 15mm Fish-Eye lens, f/2.8, 1 sec en ISO800. De vuurtoren van Ameland is niet alleen
een fraai bouwwerk met de rood/witte strepen maar staat ook nog eens heel fraai in het bos.
Met deze foto heb ik geprobeerd de toren ng imposanter te maken door bijna naast de basis te gaan
staan en recht naar boven te fotograferen. Verder heb ik, door de ultra groothoek van de FE,
de hele bosrand mee kunnen nemen wat het geheel een abstract uiterlijk geeft.

6. inlichten van de vuurtoren

deze foto is gelijk aan de vorige behalve dat ik tijdens de belichting het raampje heb
ingelicht met een lampje. Dit omdat ik de vorige foto te donker vond in de voorgrond.

7. sterrenhemel boven Ballum

5DII met 16-25 lens op 16mm, f/2.8, ISO1600 en 30". Een langere sluitertijd had hier geresulteerd
in sterrenstrepen n het risico van overbelichten van de achtergrondlampen, en beide wilde ik niet.
Wel heb ik tijdens de foto met een lampje de rietkraag in de voorgrond extra ingelicht. De ISO1600
zorgt ervoor dat, door de grote lichtgevoeligheid, juist veel sterren zijn te zien. Rechtsboven
is de grote beer te zien.

8. sterrenhemel boven het wad, uitzicht op Holwerd

5DII met 16-25 lens op 16mm, f/2.8, ISO1600 en 30", zelfde overweging als vorige foto.
Het wad straalt mooi zacht uit en je ziet rechtsboven orion in beeld

9. sterrensporen boven het wad

5DII met 15mm Fish-Eye lens, totale belichting van een uur (combinatie van ca. 120 foto's, in Photoshop
over elkaar gelegd. Iedere foto met f/4, ISO1600 en 30". Door het Fish-Eye effect (180graden beeldhoek)
zie je a.h.w. twee middelpunten van sterrensporen ontstaan, de noord- en zuidpool. Verder is er een
vliegtuig langsgekomen (rode stippellijn) die gedurende 6 foto's van links naar het midden is gevlogen.
Uiteindelijk gaf dit voor mij juist het extra's aan deze foto!

Zo, een lang verhaal met veel foto's... maar dat mocht ook wel na zo'n lange tijd van afwezigheid!

Laatst aangepast door schoffie op za 12 mrt, 2011 09:31, in totaal 1 keer bewerkt.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
C@sp@r

BerichtGeplaatst: za 12 mrt, 2011 08:49    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom terug knipoog

Vooral de sneeuw geeft in de eerste 3 foto's heel veel sfeer in de foto's.
Vooral naar de achtergrond (hoe en wat) van foto 9 ben ik wel nieuwsgierig.
Alles samen een pracht serie, Schoffie duim omhoog
Bagtjuh

BerichtGeplaatst: ma 14 mrt, 2011 08:29    Onderwerp: Reageer met quote

Die vuurtoren in de mist maar ook de sterrenhemel.......... duim omhoog
Only after the last three has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Ingrid_me

BerichtGeplaatst: di 15 mrt, 2011 09:09    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een gaaf project waar je mee bezig bent geweest. knipoog
Prachtige foto's heb je gemaakt, die van de vuurtoren vind ik geweldig mooi
Susan Hol

BerichtGeplaatst: di 15 mrt, 2011 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

Wauw, prachtig!
Je hebt gelijk dat foto 5 wat donker is, maar toch vind ik die indrukwekkender dan foto 6. Juist dat donkere doet de top van de toren zo machtig oprijzen.
Wieger

BerichtGeplaatst: do 17 mrt, 2011 23:24    Onderwerp: Reageer met quote

Fraaie beelden!
Wel jammer dat je lampje bij #6 en 7 niet een wat warme kleur licht had.
#9. komt wat oververscherpt over, maar dat heb je natuurlijk al gauw op dit formaat met zulke lijnen. (die piloot lijkt trouwens wel dronken... LOL )
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Nando

BerichtGeplaatst: ma 21 mrt, 2011 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hey, eindelijk online.
Je sprak al van je uitstapje dus ik heb met spanning gewacht tot ze voor ons zichtbaar waren.

Goed, wat opmerkingen mijnerzijds;
1 + 2 + 3 vind ik t rood. Ik snap dat de natriumlampen dit effect geven, maar het gebruik van daglichtinstelling vind ik toch wat te veel van het goede. Van de andere kant, dit is ook wat ik ervaren heb toen ik er was. Gelukkig had ik een nachtelijk blauwe lucht wat contrast gaf met de rode kleur.
Mijn keuze was zwartwit geweest.
De foto's van de vuurtoren zijn aardig. Nummer 5 heeft mijn voorkeur. Het verlichten van de voorgrond in 6 geeft geen mooi effect.
De sterrenfoto's is helemaal mijn ding. Toch vind ik ze te leeg. Herkenbare dingen in de voorgrond maken de foto's in dit geval zeer zeker beter. Of niet zo breed gaan.

Voor mij vallen de foto's tegen. Ik had toch iets meer van je verwacht, als ik eerlijk moet zijn. Maar dit zullen niet de enige foto's zijn die je gemaakt hebt, of wel knipoog
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: di 22 mrt, 2011 09:11    Onderwerp: Reageer met quote

dank voor alle reacties smile

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt, 2011 00:03    Onderwerp: Reageer met quote

Tja smaken verschillen gelukkig!Juist het "rode" in de foto's ervaar ik als romantisch!Zeer sfeervol
pray Spreken me enorm aan.De leegte in de sterrenhemel vind ik ook perfect!Al die ROMMEL welke er vaak omheen geplaatst worden doen afbreuk!
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: vr 25 mrt, 2011 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had nog geen tijd gehad om iets dieper in te gaan op jullie reacties, maar sommigen zijn z uitgebreid dat het niet meer dan dankbaar is om daarop te reageren...

@c@sp@r: #9 is gemaakt met 15mm FE (dus 180graden beeldhoek diagonaal). Dat betekent dat je dan zo langzamerhand 2 middelpunten van de sterrencirkel gaat zien (noord- en zuipool).

@Susan: dat is ook de reden dat ik ze beide gemaakt heb, afhankelijk van je doel kun je voor n van beiden kiezen

@wieger: helemaal gelijk... ik moet weer eens een zware maglite kopen zonder led smile. En over die piloot heb ik jij ook verbaasd ja Twisted Evil (dat zie je trouwens pas achteraf zo duidelijk... )

@Nando: dat de foto's je wat tegenvallen zie ik enerzijds als compliment (je hebt dus waarschijnlijk een hoge dunk van mij knipoog ) anderzijds kun je mij met je commentaar niet goed duidelijk maken wat er dan tegenvalt, ik lees namelijk vooral veel smaakverschillen. Het is natuurlijk moeilijk om objectief een beeld te bekijken en ik snap je commentaar vanuit jouw oogpunt, ik ga er echter niet in mee, smaakverschil. Of natriumlampen te rood zijn of niet, ik heb geen daglicht instelling gebruikt maar ter plekke mijn witbalans ingeregeld op wat ik zag en dat beviel mij het beste. z/w is niet mijn ding en zul je mij nauwelijks zien gebruiken, ik ben voor kleur en sfeer niet voor lijnen en grafisch karakter. #5 of #6 is weer een kwestie van doel en smaak, wilde vooral het verschil laten zien. Dat de sterrenhemel te leeg is, is precies zoals ik wilde. Het gaat mij niet om herkenbare dingen in dit beeld, als ik een stukje herkenbare cultuur erin had gewild had ik wel een andere foto gemaakt (doe ik wellicht nog wel eens), wilde juist het brede. Wat jouw in dit beeld niet aanstaat is toch precies datgene wat mij trekt smile

Nu ik het zo teruglees lijkt het wel alsof ik het nergens met jou eens bent maar dat is niet helemaal waar. Het weer was lastig (veel grauw weer en dichte mist) en divers (van kou tot natte sneeuw) waardoor ik beelden maakte die anders niet mogelijk waren. Ik ben er blij mee omdat deze beelden een aanvulling op mijn beeldarchief zijn, maar als ik ze kaal bekijk zijn het niet de meest voor de hand liggende beelden die je zou maken met bijv. heldere lucht... echter, veel van die beelden heb ik al. Desondanks zal ik de volgende keer mijn stinkende best doen aan je verwachtingen te voldoen knipoog
Ranger

BerichtGeplaatst: vr 25 mrt, 2011 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

wat betreft die dronken piloot; volgens mij was het een helicopter.
Digilike

BerichtGeplaatst: za 18 jun, 2011 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je geen tijd meer voor columns?
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2011 09:20    Onderwerp: Reageer met quote

in alle eerlijkheid... nee, het is mij de laatste maanden behoorlijk over het hoofd gegroeid. De bouw van de blokhut, de nieuwe kleine meid en dan ook alle werkzaamheden hebben ervoor gezorgd dat ik alles net kon bijhouden...

maar ....

vandaag ga ik de draad weer oppakken ... beloofd pray
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1