forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

20 juni 2011 ~ maansverduistering...

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2011 12:26    Onderwerp: 20 juni 2011 ~ maansverduistering... Reageer met quote

Zo... schoffie is back in business. Na maanden van bouwen aan een ecologische blokhut als nieuw kantoor (waar alle tijd overdag in is gaan zitten), de grote toename aan bushcraft- en survival aanvragen en niet te vergeten een gezellige hummel van inmiddels 6 maanden oud is het lastig gebleken om alles te doen wat ik daarvoor ook deed in een dag. En van de dingen die er tijdens afgelopen maanden - bewust - bij in moest schieten was het schrijven van mijn wekelijks bedoelde column. Helaas, dat is het risico van keuzes maken.

Maar vanaf vandaag ga ik de draad weer oppakken. De Scandinavische blokhut is af en ik zit er nu heerlijk in te werken, nog nagenietend van mijn fotografiereis naar Finland, waarover ik volgende week ga schrijven.

Maar eerst iets anders... namelijk afgelopen donderdag. Een zeldzaam fenomeen, een volledige maansverduistering. Maar wel een lastige, want de maan kwam verduisterd op, nog geen 10 minuten n zonsondergang. Op veel plekken in Nederland was hij nauwelijks te zien door de hoeveelheid bewolking maar ik had geluk. Pas even vr 23:00, met nog maar een minuut of 5 te gaan voor de verduistering niet meer compleet was, zagen we vanaf de oever van de Rijn een zacht oranje maan verschijnen die per minuut helderder en helderder werd door de verder zakkende zon achter de horizon.

techniek: 7D met 500mm lens op f/5, ISO3200 en 1/10 sec, vanaf groot zwaar statief met draadontspanner

Al na een paar minuten dat de maan daadwerkelijk zichtbaar werd kwam de eerste lichtstraal terug, oftewel, de schaduw van de aarde trok zich van de maan af. En wat een fel licht!!!

techniek: Wederom 500mm op f/5, ISO1600 en 1/10 sec

Naast mijn grote zware gevaarte had ik nog mijn kleinere statief opgesteld met andere camera en lichte tele voor een mooi landschappelijk effect boven de rijn. Met dank aan een handige ik-telefoon-app kun je precies zien op Google Earth waar de maan opkomst en hoe laat zodat ik perfect stond voor een mooie reflectie in het water

techniek: 5DII met 70-200 lens op 126mm, f/3.5, ISO1600 en 1/2 sec, ook met afstyandsbediening

Al snel werd het licht/donker contrast tussen het overschaduwde deel van de maan en het nieuwe licht veel te groot waardoor het niet meer mogelijk was om zowel licht als donker deel in n foto te vangen. Middels belichtingstrapje (vast diafragma en varirende sluitertijd) heb ik een aantal foto's gemaakt van de diverse lichtgradaties en deze in de nabewerking samengevoegd. Dat is nog best lastig want op 500mm beweegt de maan z snel dat hij binnen 2 minuten van linksonder naar rechtsboven was gegaan wat je in de nabewerking moet corrigeren.

Al met al een heerlijke avond waarbij ik - wederom - veels te laat in mijn bedje kroop...

BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2011 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

Pracht resultaten van een maan welke ik helaas niet kon zien in de Eempolder.
Het horen van nachtgeluiden (en soms ook zien), van verschillende dieren, was wel een mooi alternatief knipoog

Als het gaat om de mooiste foto, dan ga ik voor de laatste...
Ingrid_me

BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2011 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk dat je weer back-on-track bent. knipoog
Prachtige foto's zeg, ik ga ook voor die laatste. knipoog
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: wo 22 jun, 2011 08:26    Onderwerp: Reageer met quote

dank je wel!

BerichtGeplaatst: wo 22 jun, 2011 14:33    Onderwerp: Reageer met quote

Welcome back, een leuk app en mij spreekt #1 het meeste aan door de kleuren, daarnaast is de maan in het landschap prachtig.
Digilike

BerichtGeplaatst: za 25 jun, 2011 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie comeback! Ik vind de laatste foto erg bijzonder door de warme kleuren en de gloed. Bedankt voor de attendering op de app. Die heb ik net ff gedownload. pray
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1