forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

24 aug. 2011 ~ sferen van de Deense kust

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: wo 24 aug, 2011 11:46    Onderwerp: 24 aug. 2011 ~ sferen van de Deense kust Reageer met quote

De afgelopen weken was het weer stil van schoffie's front maar menigeen zal geweten hebben dat schoffie nou niet bepaald stil heeft gezeten. Naast fotografie en bushcraft als 'werk' is Scouting nog steeds mijn grote hobby. Dat e.e.a. te combineren is getuige het feit dat ik als voorzitter van een landelijke groep (MPSE) mij bezighoudt met het geven van trainingen en cursussen op het gebied van bushcraft en overlevingstechnieken binnen Scouting. En in deze hoedanigheid is de hele club (13 man, waaronder eos4all!) bijna 4 weken in Zweden geweest om tijdens de Wereld Jamboree, het grootste Scouting evenement ter wereld met bijna 40.000 deelnemers / staf(!), in een stuk bos een geweldige activiteit neer te mogen zetten. We kregen daarbij hulp van bijna 20 internationale staf zodat ons totale team op bijna 35 kwam. Een geweldige ervaring en natuurlijk enorm eer van ons werk. Mocht je het leuk vinden: de foto's hiervan kun je hier vinden (wordt op dit moment nog aangevuld, is dus nog niet compleet)

Maar goed, om er te komen heb je een hele weg te gaan. Zeker als je niet alleen de zware trailer met alle materialen achter je auto hebt maar ook twee kinderen die toch wel elk uur even eruit moeten. We hebben de heenweg dan ook gebruikt om heerlijk rustig aan te doen en vooral Denemarken wat te leren kennen. Op het eiland Funen (Fyn in het Deens) hebben we heerlijk gekampeerd met prachtig uitzicht over zee.

Dat de zee in combinatie met heerlijk weer en een intense zon mijn fotografie hart sneller deed kloppen zal niemand verbazen. Maar, onderweg naar een Scouting evenement, had ik maar een klein fototasje mee met beperkte middelen. En dat is eigenlijk ook wel weer eens leuk, om gewoon met de beperkte middelen aan de slag te gaan zonder alle poespas en handigheidjes waar je zo aan gewend bent geraakt. Lekker prutsen en inventief bezig zijn.

zonsopkomst boven zee

's Morgens om 4:45 opgestaan omdat de zon perfect boven zee op zou komen. Doel was een
combinatie van sfeer met stenen, kleur, licht en lange sluitertijd voor de dynamiek. Zonder statief,
afstandsbediening en ND filter was het even puzzelen. Tas op de stenen gelegd, camera (5DII
met 16-35 lens op 27mm) er zoveel mogelijk ingedrukt, pola filter erop, 3stops ND-grad er los
voorgehouden (houder lag ook thuis), f/22, ISO50, een volle stop onderbelichting en 2 sec. sluitertijd
met de 2 sec. zelfontspanner om de trillingen in de cam te voorkomen. Was werken tegen de klok
omdat toch diverse foto's waren bewogen en de zon hard op kwam...

Oorkwal; Aurelia aurita

In het kraakheldere water dreven de oorkwallen af en aan. Vooral de prachtige 4 ringen zijn in
het oog springend. 5DII met 70-200 lens op 175mm met f/2.8 om, door kleine scherptediepte,
zoveel mogelijk de storende waterplanten te vermijden. Verder een pol filter gebruikt om de
reflectie te verminderen. ISO500 en 1/50 sec, met de lens leunend op de leuning van een steiger.

zonsopkomst boven zee

De zon is inmiddels al iets verder op en daardoor veels te fel om nog met groothoek in beeld te
brengen. Door een telelens te pakken focus ik mij op het kleine deel rond de zon waar het licht/donker contrast veel kleiner is. 5DII met 70-200 lens op 159mm, f/8, 2/3 stops onderbelichting,
ISO100 en 1/100 sec sluitertijd.

zonsondergang boven zee

's Avonds ging de zon onder met een prachtige wolkenlucht. Nog net even van achter de kustlijn
genomen, vlak vr het moment van ondergaan. 5DII met 24-70 lens op 24mm met f/22 om de
stralen te maximaliseren. Verder ISO320, 1/3 stop onderbelichting en 1/25 sec. sluitertijd, steunend
op n knie.

eiland in zee

De zon is inmiddels al ver onder en de laatste avondkleuren geven een prachtig schouwspel.
Ik zie dit minimalistische beeld van slechts de vorm van een eiland met daarboven de pastelachtige
zachte kleuren. 5DII met 70-200 lens op 200m, f/4.5 wegens het weinig licht en de toch grote
afstand, ISO320, 1/3 stop onderbelichting en 1/640 sec.

steiger in zee

Ik merk dat ik steeds meer begin te houden van extreme groothoek beelden, gebruik makend
van hetzij scheve horizon of juist extreme beeldhoeken waarbij je zowel naar beneden als naar
voren kijkt. Dit beeld trok mij: de avondkleuren na zonsondergang, hey kraakheldere blauwe water
en de steiger die in het niets eindigt. 5DII met 16-35 lens op 16mm, f/4 voor een scherpte alleen op
het einde van de steiger, ISO800, een pola filter om door het wateroppervlak heen te kunnen kijken,
een 3 stops ND-grad filter om de lucht tegen te houden en de voorgrond op te trekken en 1/12 sec.,
gemaakt in burst shoot (dus veel foto's achter elkaar), leunend op de leuning van de steiger. De 3e
foto was scherp... gelukkig.

Zo, volgende week ga ik jullie - eindelijk - wat beelden van mijn reis naar Finland laten zien!

Laatst aangepast door schoffie op wo 24 aug, 2011 13:56, in totaal 3 keer bewerkt.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
Ingrid_me

BerichtGeplaatst: wo 24 aug, 2011 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een prachtofoto's heb je nu al gemaakt en geplaatst op die site van de scouting.
Erg leuk om te lezen hoe je ze hebt gemaakt, dat vind ik altijd erg leerzaam, hoe crea iemand is geweest om aan dat resultaat te komen. knipoog

Leuk hoor en dan wachten we met geduld op de berenfoto's enz.
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2011 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

dank je wel smile

BerichtGeplaatst: vr 09 sep, 2011 16:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ook hier een erg mooie en gevarieerde serie neergezet.
En die laatste met die steiger is prachtig.

Erwin.
http://twitter.com/Erwin_Stevens
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1