forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

9 sept. 2011 ~ wild brown bear...

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: vr 09 sep, 2011 16:33    Onderwerp: 9 sept. 2011 ~ wild brown bear... Reageer met quote

In het begin van juni ben ik weer met een club enthousiaste fotografen naar Finland geweest voor een uitgebreide cursus week vol met Finse indrukken en sferen. Genieten van het adembenemende landschap, prachtige kloven, steile rotsmassa's, kolkende watervallen en vooral veel instense sferen van licht en zon.

Eén van de hoogtepunten van de reis is een tocht naar de bruine beer. Deze vertoeven vooral in de 50km brede no-go zone langs de 1350km lange grens tussen Finland en Rusland. Op sommige plekken komen ze eruit op zoek naar voedsel. Ze zijn erg schuw en zelfs vanuit de schuilhutten is absolute stilte geboden. Deze keer hebben we per twee personen 14 uur in een hut gezeten wachtend op deze reuzen van dieren. Hieronder een diverse selectie uit de beelden

Met twee camera's tegelijk fotograferen is best lastig. Terwijl ik mijn 7D met 500mm bedien heb ik
tegelijk mijn 5DII met 70-200 op statief voor de meer landschappelijke beelden opgesteld. En terwijl
ik met de 7D klik, klik ik via de afstandbediening mee met de 5DII, zonder te kijken. Zo heb ik tegelijk
zowel detail opnamen als ruimere landschapsopnamen. Het is al laat op de avond en de zon wordt al
minder (23:00). Dit beeld trok mij door de intens groene kleur van het bos in combinatie met reflecties
in het water en de balans tussen beer en meeuwen. Als gezegd gemaakt met 5DII met 70-200 op
200mm vanaf statief met afstandsbediening op ISO3200, f/5.6 voor voldoende scherptediepte (en het
risico dat de beer niet in het focusgebied zit), 2/3 stop onderbelichting en 1/40 sec.

Elke beer die uit de bossen komt en op de meer open plekken arriveert zie je oplettend bezig met het
verkennen van de omgeving. Dit kan soms minuten lang duren en als hij of zij het even niet vertrouwt
keert hij om en zie je hem misschien helemaal niet meer terug. Wat ik zo mooi vind aan dit beeld zijn
de witte pluizen van het wollegras met de oplettende houding van de beer. Gemaakt met
7D + 500mm op ISO800, f/5, 1/3 stop onderbelichting en 1/200 sec.

Soms heb je geluk en komt de beer niet vanuit de bosrand maar vanaf een rotsmassief. Klauterend en
tegelijk oplettend over wat er kan gebeuren. 7D + 500mm, ISO800, f/5, 2/3 stop onderbelichting en
1/100 sec.

Als ze zich vertrouwd genoeg voelen kun je geluk hebben dat ze naderbij komen. Ze laten zich dan zó
mooi zien dat je soms vergeet foto's te maken. Je kunt zóveel foto's zien van de bruine beer maar als
je werkelijk oog in oog staat met Europa's grootste roofdier is het moeilijk niet enorm onder de indruk
te zijn. 7D + 700mm (500x1,4), ISO3200, f/4.5, 2/3 stop onderbelichting en 1/100 sec.

En met dit prachtige beeld wil lik besluiten. Vroeg in de ochtend (3:00) is de zon al op en werpt een
intense gele gloed over de wereld. Het water dampt en mist hangt tussen de bomen. Dan ineens komt
heel langzaam een jonge beer tevoorschijn, kijkend tussen de bomen door, met het zonlicht achter hem.
De combinatie van het verterende beeld van het jonge beertje met het prachtige tegenlicht maakt deze
foto tot dé berenfoto voor mij dit jaar. 7D + 500mm, ISO400, f/6.3, 1/3 stop onderbelichting
en 1/200 sec.

Laatst aangepast door schoffie op vr 09 sep, 2011 16:59, in totaal 4 keer bewerkt.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
ErwinS

BerichtGeplaatst: vr 09 sep, 2011 16:36    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige ervaring .
En erg fraaie foto's met verhaal !.

Erwin.
http://twitter.com/Erwin_Stevens
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
C@sp@r

BerichtGeplaatst: vr 09 sep, 2011 17:12    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige foto's Schoffie.

Zelf vind ik de eerste 2 het mooist, omdat hun omgeving ook zo mooi, in beeld is thumbs up
Ingrid_me

BerichtGeplaatst: vr 09 sep, 2011 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Jee wat ee belevenis, geweldig!!!
Ik vind foto 2 en 4 het allermooist.
Ik vind die laatste wel mooi hoor, alleen jammer dat hij naar mijn mening net iets te donker is in zijn gezicht. knipoog
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1