forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

18 nov. 2011 ~ nachtelijke experimenten in Sneek

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2011 16:57    Onderwerp: 18 nov. 2011 ~ nachtelijke experimenten in Sneek Reageer met quote

Op zaterdag 29 oktober was de 7e Nacht van de Nacht en heb ik de 2e 'nacht van de nacht-fotografie' georganiseerd. Net als vorig jaar was het ook dit jaar weer een groot succes. I.p.v. op 3 locaties in 2010 waren organisaties, terreinbeheerders en bezoekerscentra dit jaar zó enthousiast dat de nachtfotografie activiteit zelfs op 6 plaatsen tegelijk is gehouden: bezoekercentrum park Sonsbeek in Arnhem, bezoekerscentrum de Weerribben in Ossenzijl, Gemeente Tynaarlo, Doepark Nooterhof in Zwolle, Griendtsveen en De Veldschuur in Rouveen. In totaal hebben bijna 100 mensen genoten van de nacht en zijn tegelijk beziggeweest met het vastleggen van de nachtelijke sferen... een geweldig resultaat!!!

De resultaten van al deze activiteit in de nacht is hier te vinden.

Daarnaast hangt in het bezoekercentrum park Sonsbeek in Arnhem een kleine expositie van 12 van mijn nachtbeelden, zie hier voor de aankondiging en mijn beelden

Helaas heb ik gedurende de Nacht van de Nacht zelf geen beelden kunnen maken, ondanks de mooie luchten en prachtige sferen... Tussen alle lezingen door was er simpelweg geen tijd.

Gelukkig ben ik afgelopen weekend wel in de mogelijkheid geweest de nachtelijke sferen weer te geven en ik wil jullie deelgenoot maken van mijn diverse overwegingen en resultaten. Ik was te gast in een Scouting gebouw in Sneek en terwijl ik heerlijk aan het kampvuur vertoefde waas mijn camera voor mij aan het werk... hoewel koud is het beroep van natuurfotograaf af en toe helemaal niet zo zwaar...

Deze boten lagen aan de kade en mij trok de omarmende compositie van de bomen links. Wat mij tegenstond in het eerste beeld was het wegvallen van de boten, hoewel mijn onderwerp kwamen ze niet naar voren. In de tweede foto heb ik daarom tijdens de belichting met een zaklamp alle bootjes en meerpalen beschenen zodat ze wat meer de aandacht zouden trekken. Echter, het effect is - wat mij betreft - nu veel te sterk. In het laatste beeld heb ik geprobeerd om het effect wat te temperen door alles wat minder lang te verlichten en hiermee ben ik content, het is nu een mooie balans tussen alle soorten licht.

techniek: 5DII met 16-35 lens op 16mm, f/13, ISO1600 en 25" belichting. Tijdens deze belichting met mijn zaklamp de boten ingekleurd.

Deze twee beelden heb ik gemaakt van dezelfde boerderij aan de overkant van het water. Het eerste beeld in het begin van de avond (rond 20:00) omdat de lucht nog zo mooi blauw was. Echter, achter de bomen stond de maan welke langzaamaan opkwam. En, toen ik na een poosje weer ging kijken, heb ik besloten om de opname te beďndigen, ondanks de kleur van de lucht en mooie sterren. De maan overstraalt veel te veel.

Ik ben daarom later op de avond teruggegaan en heb de camera opnieuw aangezet van dezelfde setting. Echter pas na 1:00 's nachts toen de maan inmiddels zo ver op was dat hij achter mij stond ipv. in het beeld. Met dit beeld ben ik verder gegaan met het maken van sterresporen.

techniek: beide foto's gemaakt met 5DII met 16-35 lens op 16mm, f/6.3 á f/8 en ISO1600. De eerste foto is opgebouwd uit 56 foto's met een sluitertijd van 20" á 25" (zie mijn reader voor de techniek) en heeft een totale belichtingstijd van ca. 20 minuten. Het tweede beeld is opgebouwd uit 199 foto's met een sluitertijd van 20" en heeft een totale belichtingstijd van 1 uur en 10 minuten!
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2011 15:27    Onderwerp: Reageer met quote

whooo... wat een oorverdovende stilte Shocked
Ranger

BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2011 15:46    Onderwerp: Reageer met quote

We kijken hoeveel geduld jij hebt. Nog niet eens een weekje Twisted Evil
(Iedereen is dit natuurlijk na gaan doen en verdwaald in de mist)
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2011 16:08    Onderwerp: Reageer met quote

LOL LOL LOL

BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2011 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Foto 3 kan mij van de 3 het meest bekoren smile Daar ga ik compleet met je mee.

Foto 4: Caspar the friendly ghost meets his friend.

Vind 4 beter dan 5, door die maffe spiegeling. 5 heb ik dan weer 100x van jou gezien smile
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: do 24 nov, 2011 09:05    Onderwerp: Reageer met quote

LOL LOL never change a winning horse... knipoog

BerichtGeplaatst: za 26 nov, 2011 13:21    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie uitleg Johan .

En ook een erg mooie uitvoering , de laatste....prachtig.

Erwin.
http://twitter.com/Erwin_Stevens
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
Ingrid_me

BerichtGeplaatst: za 26 nov, 2011 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind die uitleg helemaal geweldig. En het resultaat is er dan ook naar, prachtfoto's knipoog
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1