forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

23 okt. 2012 ~ Finland in herfsttooi

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: di 23 okt, 2012 20:36    Onderwerp: 23 okt. 2012 ~ Finland in herfsttooi Reageer met quote

Ik ben alweer bijna een maand terug van mijn 5e (!) reis - fotocursus - naar Finland, de derde tijdens de Finse herfst. En ook deze keer weer zijn de deelnemers aan de slag gegaan met het maken van een verzamel fotoboek met daarin foto's van iedereen. Elke keer leg ik deze boeken gedurende de week op tafel en zie ik deelnemers vergapen aan de sfeervolle en hoogstaande beelden van hun voorgangers. Elke keer weer hoor ik dan verzuchten dat er aan de foto's van afgelopen reizen niet is te tippen. En groot is dan de voldoening wanneer ik weer zie dat ook van deze reis het boek weer een plaatje is geworden. Als je met 14 man een week op reis bent in de met kleur overgoten bosgebieden van Finland en geeft iedereen 2 pagina's om te vullen met zijn/haar fraaiste beelden van de week, kun je er donder op zeggen dat het een indrukwekkend boek wordt.

Hoe minder beelden je overhoudt hoe mooier ze worden, je moet het kaf van het koren weten te scheiden. Te midden van 10 bijna perfecte beelden valt die ene perfecte in het niet, maar durf je alles wat niet perfect is ook resoluut te verwijderen (ècht delete van je harde schijf!) dan blijven vanzelf de pareltjes over.

Dé manier van selecteren:
* bijna perfect = delete
* beetje mooi = delete
* perfect moment maar net niet scherp = delete
* perfect scherp maar compositie net niet = delete
* heeft potentie na nabewerking = delete
* niet perfect maar hij of zij staat er zo leuk op = delete
* kleuren zijn zo mooi = delete
* ik heb niet zoveel berenfoto's = delete
* hij's niet perfect maar dit is de enige foto die ik ervan heb = delete

Moet je dan eens kijken wat er dan overblijft...

En zo moet ik dan ook elke keer voor het boek mijn beste 5 laten zien. Dit is voor mij extra moeilijk omdat je, als je vaker gaat, niet meer alle beelden maakt. Alles wat ik al heb, maak ik niet meer. Was het licht de vorige keer beter... dan maak ik nu geen foto's. Alleen als een beeld iets toevoegt aan het beeldarchief maak ik nog de foto. Waar ik dan wel tegenaan loop is dat mijn eigen top-5 een erg eenzijdig beeld laat zien. Alsof ik slechts een heel klein deel van de reis heb meegemaakt. Zoals nu dus... allemaal beelden vol sfeer en vol spel met licht en kleur (waar ik zo dol op ben) maar het geeft geen overview van centraal Finland.

Nou ja... zie het dan maar als mooie losse beelden met kunstzinnig waarde. Mocht je willen weten hoe Finland er dan verder nog uitziet kun je het best een kijkje nemen in het hele archief... dat is namelijk wel compleet: http://www.schoffie.eu/index.php?i=archief&cat=447

riviertje in Julma Olkky

Wat mij in dit beeld trok is de dynamiek van het water vs de verstilde herfstbladeren. het water kolkt en
stroomt voorbij terwijl het blad dood en verstild blijft liggen.

techniek: 5DII met 16-35 lens op 16mm, f/22, ISO50 en 4" sluitertijd, 0,6ND-grad filter en van statief. Het
mooie van een statief met onafhankelijk beweegbare poten is dat je deze in alle bochten kan wringen.
Hier had ik twee poten wijduit staan op beide oevers en de derde in het water. De camera mooi bungelend
boven de rivier.

bosbes met gele berk op de achtergrond

We hebben relatief weinig zon gehad maar als er zon is, lijkt het net of Finland in vuur en vlam staat.
Het intense rood van de kleurende bosbesstruiken, het knallende gele van de berken in herfsttooi en dan
het spel van tegenlicht in de vele druppeltjes van dauw en regen.

techniek: 5DII met 70-200 lens op 180mm, f/2.8, ISO200 en 1/3200 sluitertijd, plat op de grond liggend in
de natte struiken.

reflectie van bomen in het water bij Kiutakongas

Iets wat mij elke keer weer intrigeert is het schuim op het meer onderaan de stroomversnelling
Kiutaköngäs. Het kolkende water komt ineens tot rust en het schuim valt uiteen in losse stukjes.
Als een trage smurrie drijft het schuim in steeds weer veranderende patronen langs. Dan ineens valt er
een gat en zie ik de reeds kale witte berkenstam door de rimpelingen schilderachtig gereflecteerd.

techniek: 7D met 24-105 lens op 105mm, f/5.6, ISO800 en 1/30 sluitertijd, leunend op een rots.

berken en bosbes in herfstkleuren

De zon priemt hard door het landschap en werpt een lange schaduwen van gele berken aan de rand van
de Julma Ölkky kloof. Het intense geel en het knallende rood zijn voor mij toonbeeld van de Finse herfst

techniek: 5DII met 24-105 lens op 35mm, f/4, ISO400 en 1/1250.

bladeren van drijvende waterplanten

Soms zwoeg je voor een beeld, heb je een heel proces nodig en soms zie je het zo voor
je. Dit was zo'n beeld. Tijdens de terugtocht van de wandeling keek ik door de rode bladeren van
de lijsterbes en zag het drijvende blad van de waterplanten met in de reflectie het geel van de berken.
Drie lagen, drie werelden: boven, op en onder water.

techniek: 5DII met 70-200 lens op 200mm, f/2.8, ISO800 en 1/30, tegen een boom aan geklemd.

BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2012 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtfoto's Johan en leuk weer te lezen hoe je ze hebt gemaakt.
Dat deleten heb ik ook geleerd idd en ik weet dat mijn delte technieken nog beter kunnen als ik delete technieken lees, maar het klopt dat je dan veel meer mooiere foto's over houd.
Ik kijk op mijn externe harde schijf nu wel eens terug wat voor meukik toen heb bewaard omdat het idd de enige was van een bepaald moment, de enige redelijk scherpe was enz.... LOL

Leuk te lezen...
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1