forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

31 okt. 2012 ~ de bronst van het damhert

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: wo 31 okt, 2012 22:58    Onderwerp: 31 okt. 2012 ~ de bronst van het damhert Reageer met quote

Het damhert heeft een aparte status in ons land. De meesten kennen hem uit hertenkampen waardoor het gevoel is ontstaan dat ze in Nederland oorspronkelijk helemaal niet thuishoren. Dat is echter niet waar, tot de laatste ijstijd kwamen ze algemeen voor in West Europa. En ook daarna zijn ze door de Romeinen weer geïntroduceerd. Op het moment leven ze echter semi-wild in Nederland, bijv. in de Veluwe (kroondomeinen) of de voor fotografen bekendste plek: Amsterdamse waterleiding duinen. Daar zijn ze bijna net zo tam als in ieder wildkamp en is het fotograferen van deze zeer fraaie hertensoort bijzonder eenvoudig.

Maar ach, ik denk dan maar zo... ook het edelhert was helemaal weg en is opnieuw naar Nederland gehaald. Anton Kröller (man van Helene Müller) wil vanuit zijn jachthuis St. Hubertus graag kunnen jagen en haalde o.a. het edelhert naar de Veluwe...

Toch leeft de kleine hertensoort op veel meer plekken in Nederland, veelal ontsnapt uit kampen of afgesloten natuurgebieden. En naast één van deze gebieden woon ik... lucky me. In het totale gebied van 220Ha leven er inmiddels meer dan 30 waardoor de periode van bronst een echt natuurlijk karakter krijgt. Het gaat duidelijk om meerdere groepen en ik zie jonge mannetjes verlekkerd kijken naar de bronstige hindes, reden om mij een paar dagen tussen de herten te begeven.

het eerste geburl, vroeg in de ochtend

Een foto van een beeldvullend hert trekt mij minder dan dit landschappelijke beeld. Beeldvullend
zou net zo goed het hertenkamp kunnen zijn en hier zie ik dat ik echt in een natuurgebied aanwezig ben.
De grote Amerikaanse eik begint met kleuren en op de achtergrond zie ik konik paarden langzaam wakker
worden. Het is alsof deze bok de kuddes wakker maakt en oproept tot een nieuwe bronst dag
techniek: 7D + 300 f/4 IS + 1,4x op 420mm, f/7.1, ISO800 en 1/100sec, leunend op één knie in
het natte gras, verscholen vanachter een bosje.

het plaatshert verzamelt zijn hindes in het ochtendgloren

De zon is net op en links zien we het plaatshert verschijnen die een afgedwaalde hinde terugdrijft naar
de kudde. Rechts maken twee jongere mannetjes, die net nog dichterbij probeerden te komen, ruimte
om de grote bok door te laten. Het lijkt er wat gemoedelijker aan toe te gaan dan bij edelherten maar
ook hier komt gewei gekletter voor.
techniek: 7D + 300 f/4 IS op 300mm, f/5,6, ISO400 en 1/5000sec.

luid geburl

Ik sta versteld van het diepe geburl dat deze relatief kleine herten voort kunnen brengen, ze
steken de edelherten naar de kroon. Grappig is dat de hinde rustig doorgaat met grazen terwijl de
bokken zich afmatten en tijdens de hele bronst zich geen tijd gunnen om te eten. Ik geniet van het
warme tegenlicht...
techniek: 7D + 300 f/4 IS + 1,4x op 420mm, f/8, ISO400 en 1/500sec.

te jong om mee te mogen doen...

vanachter één van de eiken van een oud struweel zie ik langzaam een jonge bok naderen die
nietsvermoedend verder graast, het luide geburl van de bok net zo hard negerend als de begerige
blikken van de andere jonge mannetjes. Hij is gewoon nog te jong en dat weet hij dondersgoed.
Ik kies er expres voor om bomen, takken en kleuren in de voorgrond mee te nemen, zo ontstaat
een doorkijkjes gevoel.
techniek: 7D + 300 f/4 IS + 1,4x op 420mm, f/9, ISO400 en 1/320sec.

het grote plaatshert komt poolshoogte nemen

Tot nu had hij geen oog voor andere wezens dan zijn hindes maar tijdens zijn ronde om
afgedwaalde vrouwtjes terug te brengen passeert hij mij. Mij stilhoudend hoop ik dat mijn
camouflage goed genoeg werkt, natuurlijk heeft hij door dat ik er ben maar ik hoop dat hij mij
niet associeert met 'mens' en 'gevaar'. Minutenlang staart hij mijn kant op, het lijkt geen angst
maar meer voorzichtigheid en vooral overmacht. Dan besluit hij dat ik onbelangrijk ben en gaat
verder met zijn taak. De jonge bok op de achtergrond heeft niets opgemerkt van ons 'contact'
techniek: 7D + 300 f/4 IS op 300mm, f/7.1, ISO800 en 1/500sec. Instellingen niet echt ideaal (had
liever lagere ISO gehad) maar ik was nog net op tijd mijn 1,4x ertussenuit te halen en durfde niet teveel meer
aan de knopjes te rommelen uit angst dat hij zijn indrukwekkende pose zou verlaten.

terug naar de kudde

eenmaal terug bij de kudde worden alle hindes geïnspecteerd. Ik werd getroffen door het warme
tegenlicht en de vorm van het silhouet van zo'n groot gewei. De boom en voorgrond geven het doorkijkjes
gevoel treffend weer... want ik lag daar daadwerkelijk achter terwijl de herten mij aan alle
kanten omringden. Een genot om hier deelgenoot van te mogen zijn.
techniek: 7D + 300 f/4 IS + 1,4x op 420mm, f/8, ISO400 en 1/800sec.

Nog meer beelden van de damhertenbronst? Ze staan bij de beelden van de hertachtigen

Laatst aangepast door schoffie op do 01 nov, 2012 11:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
eos4all
Ranger

BerichtGeplaatst: wo 31 okt, 2012 23:47    Onderwerp: Reageer met quote

pray heel mooi weergegeven.
(Ik heb lekker van een afstandje mee genoten, een prachtig gezicht!!!)
C@sp@r

BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2012 22:58    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig om de omgeving zo in de foto te betrekken.
De één na laaste foto, zal met de 800 ISO toch niet veel minder, van kwaliteit zijn?
De 7D presteert behoorlijk goed met wat meer ISO knipoog
Andre

BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2012 23:05    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon mooi!! Kan er niet veel anders van maken dan dit.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
deplatte

BerichtGeplaatst: vr 02 nov, 2012 18:02    Onderwerp: Reageer met quote

Schitterende foto's en een prachtig verhaal erbij
gr Wout-Jan
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1