forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

26 juni 2013 ~ eerste sfeerbeelden uit Finland

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: wo 26 jun, 2013 15:27    Onderwerp: 26 juni 2013 ~ eerste sfeerbeelden uit Finland Reageer met quote

Met schrik kijk ik naar de datum van mijn voorgaande column... dat is gewoon 1,5 maand geleden. En dat terwijl ik eigenlijk hoop om 1x per week een column te schrijven. Wat is er allemaal gebeurd sindsdien? Nou, natuurtechnisch schijnt het lente te zijn geweest (heb ik waarschijnlijk gemist, was die dag blijkbaar even weg) en nu schijnt het - met 12gr op moment van schrijven - zelfs zomer te zijn.

De natuur is van slag... en ik dus ook. Elk jaar wordt ik meer afhankelijk van de natuur en de seizoenen. Aan het eind van de winter verlang ik met mijn hele wezen naar de lente en als die dan, zoals dit jaar, veels te lang op zich laat wachten ben ik van mijn stuk gebracht. Dat is daarna niet meer goedgekomen. Hoewel de natuur nog steeds achterloopt loop ik nog veel verder achter de feiten aan. Ik ben bijna elke keer te laat voor alle ontwikkelingen in de natuur, de bosanemomen zijn al bijna uitgebloeid als ik hijgend het bos bereik, de padden zijn weer op de terugweg als ik langs de rand van het water loop en de akkers staan in volle bloei met akkerbloemen als ik mijn fleece aantrek en naar de eerste zonnestralen verlang.

En dan ga je naar Finland. Historisch gezien (het was de 6e editie van de fotoreis) sein ik de deelnemers in dat ze niet moeten schrikken bij aankomst in Oulu, het is dan 10 gr. kouder dan in Nederland en de winterjassen moeten weer aan. Nu was ik wederom van slag... van 15gr in Nederland kwamen we aan bij 27gr in Finland. Sterker nog... Rovaniemi schijnt de warmste stad van Europa te zijn geweest. Terwijl de Finnen geen sauna aan hoefden te steken omdat het buiten om te puffen was werd in Itali de Giro aangepast wegens sneeuwstormen. Ik ben van slag.

Maar goed... ik doe mijn best om bij te komen. En eindelijk komt er dus ook weer een column uit mijn handen. Deze keer met een eerste selectie uit Finland. Wellicht kom ik later nog wel met Kievitsbloemen, bosanemonen om in augustus te eindigen met sneeuwlandschappen.

zonsondergang onderweg op de eerste avond

techniek: 5DII met 16-35 f/2.8 lens op 16mm, f/5.6, ISO200 en 1/80 sec. sluitertijd.
Omdat de spiegeling altijd donkerder is dan de lucht erboven een 2 stops ND-grad filter gebruikt en voor
de kleuren een polarisatiefilter.

reflectie van berkenbosje in een meertje

techniek: 5DII met 16-35 f/2.8 lens op 16mm, f/8, ISO400 en 1/40 sec. sluitertijd.
Een polarisatiefilter gebruikt om de spiegeling op de goede plekken weg te halen en de kleuren wat
te verzadigen.

berken stuifmeel in het water

techniek: 5DII met 70-200 f/2.8 lens op 142mm, f/4, ISO400 en 1/1000 sec. sluitertijd.

boot in de kloof van Julma Olkky

techniek: 5DII met 16-35 f/2.8 lens op 16mm, f/5.6, ISO200 en 1/125 sec. sluitertijd.
Een polarisatiefilter gebruikt voor de blauwe lucht en een 2 stops ND-grad filter voor het terugdringen van
de helder lucht.

watervalletje in stroompje

techniek: 5DII met 16-35 f/2.8 lens op 16mm, f/20, ISO50 en 10 sec. sluitertijd.
Een polarisatiefilter gebruikt voor het wegdraaien van de lichtreflecties in de natte stenen en een 3 stops
soft ND-grad filter voor beter balanceren van het licht over de foto. De lange sluiertijd zorgt niet alleen
voor het dynamische beweging in het water maar ook voor meer verzadigde kleuren.

warm ochtendlicht aan het meer

techniek: 7D met 100-400 lens op 210mm, f/8, ISO400 en 1/800 sec. sluitertijd.
Door blak naast de net opgekomen zon te fotograferen creer je een beeld met egale warme tint.

wolkenlucht reflecteert in het meer

techniek: 5DII met 16-35 f/2.8 lens op 16mm, f/8, ISO400 en 1/250 sec. sluitertijd.
Een polarisatiefilter gebruikt voor het accentueren van de blauwe lucht en tegelijk het weghalen van de
spiegeling in het voorste deel van het water waardoor je nu onder water kan kijken naar de
boomstammen op de bodem. Verder een 2 stops ND-grad filter voor het balanceren van het licht
tussen lucht en spiegeling

Ranger

BerichtGeplaatst: do 27 jun, 2013 06:33    Onderwerp: Re: 26 juni 2013 ~ eerste sfeerbeelden uit Finland Reageer met quote

schoffie schreef:
Wellicht kom ik later nog wel met Kievitsbloemen, bosanemonen om in augustus te eindigen met sneeuwlandschappen.

LOL LOL LOL
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2013 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

bezig met het vergroten van mijn beelden op mijn site... ze staan hier nu ook een stuk groter
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1