forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

8 juli 2013 ~ Finland in detail

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2013 15:24    Onderwerp: 8 juli 2013 ~ Finland in detail Reageer met quote

Na de eerste landschappelijke sfeerbeelden hierbij een selectie van "Finland in detail".

veenpluis ~ common cottongras

techniek: 7D met 500mm lens op f/5, ISO400 en 1/2000 sec. sluitertijd.
Door het gebruik van een grote telelens, vlak n zonsopkomst en met enorm tegenlicht krijg ik
de warme ochtendsfeer en heerlijk kleine scherptediepte.

dagkoekoeksbloem ~ Red campion

techniek: 7D met 100-400 lens op 310mm, f/6.3, ISO200 en 1/1250 sec. sluitertijd.
Wederom gebruik gemaakt van tegenlicht voor die sfeervolle lichte brandrandjes rond de bloem, de
keuze van een donkere achtergrond helpt daar enorm bij.

wilg ~ willow

techniek: 7D met 70-200 f/2.8 lens op 200mm, f/5, ISO200 en 1/640 sec. sluitertijd.
Vlak n zonsopkomst reflecteert de zon in het meer, in het licht van deze "2 zonnen" heb ik het silhouet van een wil geplaatst waarbij de vorm van de knoppen door de lichte brandrandjes wordt benadrukt.

zweefvlieg ~ Hoverfly

techniek: 7D met 70-200 f/2.8 lens + 2x converter op 342mm, f/9, ISO200 en 1/160 sec.
sluitertijd. De keuze van een 70-200 + 2x is omdat ik met mijn 70-200 op 1,2m dichtbij kan focussen terwijl
de 100-400 maar op 1,8m kan komen. Daarnaast scherpgesteld met MF.

Alpen vetblad ~ alpine butterwort

techniek: 5DII met 100mm macro lens op f/2.8, ISO800 en 1/320 sec. sluitertijd.
Door het lage diafragma i.c.m. het scherpstellen op n van de achterste bloemen krijg je het fraaie
dromerige gevoel. De hoge ISO komt door de wind waardoor ik een snelle sluitertijd nodig had om
alles goed scherp te krijgen.

steekmug ~ Mosquito

techniek: 7D met 100mm macro lens op f/5.6, ISO400 en 1/50 sec. sluitertijd.
Vlak na zonsopkomst zitten de muggen te wachten tot ze warm genoeg zijn om zich om mij te
bekommeren. Hier een beeld met warm tegenlicht

bosnimf ~ fairy slipper,

techniek: 7D met 100mm macro lens op f/2.8, ISO400 en 1/25 sec. sluitertijd.
Deze zeldzame mini orchidee bloeit maar een week of twee en is het beeldmerk van Oulanka National
PAN Park. Naast de vele beelden die ik er al van heb, heb ik mij deze keer gefocust op de haartjes
onderaan de lip.

Gewone dotterbloem ~ Kingcup

techniek: 5DII met 16-35mm lens op 17mm, f/2.8, ISO200 en 1/125 sec. sluitertijd.
Met dit detail-in-landschaps-beeld heb mij gericht om enerzijds de bloem en anderzijds op de omgeving
met o.a. de reflectie in het water van het kleine stroompje.

Strontvlieg; Scatophaga stercoraria; Common yellow dung fly

techniek: 7D met 100-400mm lens op 400mm, f/10, ISO100 en 1/400 sec. sluitertijd.
Deze zat vlak na zonsopkomst op te warmen, het silhouet heb ik geplaatst naast een stuk van de
reflectie van de zon in het meer.

steekmug op duim fotograaf ~ Mosquito on the thumb of the photographer

techniek: 7D met 100mm mcro lens op f/5.6, ISO400 en 1/200 sec. sluitertijd.
Misschien het moeilijkste beeld wat ik ooit heb gemaakt: bezig met n hand met de belichting,
scherptediepte en juiste lichtval terwijl de mug zich heerlijk, precies op mijn knokkel, tegoed deed
aan mijn bloed... het jeukte z verschrikkelijk dat ik maar met moeite mijn duim stil kon houden.

uw natuurgids

BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2013 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

bezig met het vergroten van mijn beelden op mijn site... ze staan hier nu ook een stuk groter
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1