forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

15 okt. 2009 ~ vorst en rijp

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: do 15 okt, 2009 14:51    Onderwerp: 15 okt. 2009 ~ vorst en rijp Reageer met quote

Gisteren was het zover, niet alleen de herfst is ingevallen maar ook de vorst en rijp doet ons land aan. Alsof ik wakker wordt en ontwaak uit een roes van warmte . Glunderend sta ik in alle vroegte op het volledig berijpte veld, dikke jas aan en mijn nieuwe dunnen handschoenen. Bewapend met 2 camera’s zit ik met een dubbel plan: vorst en herten.

De zon komt op met een warm gele gloed en ik zie de rijp als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ik maak veel foto’s maar, hoewel ze allen de prachtige combinatie laten zien van rijp en herfst, zijn het geen beelden waar ik over te spreken ben. Commercieel wellicht interessant maar niet goed genoeg om zelf voldoening aan te hebben.

Ik ga op zoek op de grond en mijn oog valt op een laatste paar bloemen van de Oranje Havikskruid (Hieracium aurantiacum). Een beetje uitgebloeid en nog met een klein beetje rijp vullen ze prachtige de lege ruimte die ik telkens heb in de weelde van wit en kleur. De rijp en de herfstkleuren laat ik, door keuze van objectief en scherptediepte, vervagen tot de minimale essentie. Het gaat mij om de indruk, het gevoel, de kou… het beeld van vorst in de herfst.

En de herten?

Ik ben 2 uur beziggeweest met het observeren en besluipen van een hinde met drie dartelende jongen. De hinde was echter enorm voorzichtig en ik heb er alles aan gedaan om ze goed op beeld te krijgen maar helaas was de rijp toen al weg… hier één van de jongen

Volgende week geen column van mij, ik ga een weekje aan de slag in Belgische Ardennen. Daarover zul je zeker lezen over twee weken!

techniek: het eerste beeld is gemaakt met de Sigma 20mm f/1.8 op 5D mark II met 2 stops ND-gradiënt filter. Voor een lekker kleine scherptediepte f/2.8 gebruikt op ISO200, 1/3 stopje overbelichting om de witte rijp te compenseren en 1/1000 sec. liggend op de grond met ijskoude knieën. Het tweede beeld is gemaakt op 600mm (300 f/4 lens met 2x convertor) op 1D mark II. f/11 gebruikt voor goede scherpte, 1/3 stopje onderbelichting, ISO400 en 1/640 sec. vanaf statief (IS uit!!).
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1