forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

18 nov. 2009 ~ maak gebruik van de omstandigheden

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2009 00:40    Onderwerp: 18 nov. 2009 ~ maak gebruik van de omstandigheden Reageer met quote

Na de prachtige kleurentijden met zachte temperaturen en mooi zonlicht begint nu de tijd van herfststormen en afgevallen bladeren. De meeste bomen, zeker in het open veld, zijn hun bladeren al kwijt en de natuur maakt zich op voor de koude winter.

Ik hoor om mij heen veel geklaag over het weer en de omstandigheden nu. Eigenlijk niet alleen nu hoor, ik hoor het altijd wel. Is een beetje onze Nederlandse aard, het licht is te hard, of juist niet geel genoeg, het is te lang droog geweest voor mooie kleuren of het regent juist, het is de koud om naar buiten te gaan, of juist te warm, het waait te hard of juist te weinig… er wordt wat af geklaagd in fotografie land over de omstandigheden. Ik hou daar niet van. Sterker nog, als je niet om kunt gaan met de omstandigheden moet je in mijn ogen op fotografisch gebied nog veel leren. Een goed fotograaf kan niet alleen omgaan met alle omstandigheden maar gaat juist nog een stapje verder. Onder alle omstandigheden kan hij mooie foto’s maken, niet omdat hij de techniek zo goed beheerst maar omdat hij weet wat de voordelen en mooie kanten zijn van ieder moment!

Tuurlijk ken ik het ‘gouden uurtje’, maar om dan te zeggen dat je in de zomer dus midden op de dag niet kan fotograferen is pertinent onjuist. Midden op een zomerse dag heb je knalharde schaduwen, klopt, is niets aan te veranderen. De één zal dat moment gebruiken om op het terras te gaan zitten maar juist die knalharde schaduwen en dat harde licht geeft mogelijkheden die je tijdens het gouden uurtje niet hebt.

En zo ook de november maand met de potentiële stormen. Het licht is niet heel bijzonder, klopt, en de omstandigheden kunnen best guur zijn, klopt ook. Maar juist vanmorgen heb ik gebruik gemaakt van de wind die eindelijk weer eens lekker was om op zoek te gaan naar ‘mijn’ kudde wilde damherten. Herten zijn ontzettend gespitst op geur en de wind was nu zo lekker dat ik, na een lange sluiptocht, een moeder met jong, kon benaderen tot minder dan 10m. Languit liggend en kruipend door het natte gras, met koude buik en voeten, heb ik ze tijden kunnen gadeslaan en ben ik met ze meegekropen terwijl ze rustig door graasden.

Tot het moment dat een rund mijn rugzak begon te onderzoeken. Ik draaide mij om, om te kijken wat er gebeurde en toen had moeder iets door. Ze zag mij echter niet maar was wel ineens alert. En wat ik toen zag had ik nog nooit gezien. Ze had een gevoel waar het ‘ding’ moest liggen en beschreef met haar jong een grote cirkel om mij heen tot ze precies achter mij was. En daarmee was de wind ineens in haar voordeel om mij te ruiken… mij een luide gil spurtte ze weg. Mij nog nagenietend achterlatend…

techniek: beeld is gemaakt met 5DII met 300 f/4 lens + 1,4x tele convertor op ISO800 wegens het donkere weer, f/8 (altijd minstens 1/3 tot 1 stop diafragmeren als je met een 1,4x werkt voor het behoud van scherpte!) en 1/3 stop onderbelichting en 1/80 sec. sluitertijd. Uit de hand? Jep, liggen op de grond met mijn beide ellebogen als ondersteuning...
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
Krizz

BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2009 15:53    Onderwerp: Reageer met quote

Soms is de ervaring al voldoende. Heerlijk hoe ze je "snapt" door een rondje in de geur te lopen.
Dat er dan nog een hele mooie plaat uitkomt is alleen maar leuk als bewijs.

Gek genoeg geniet ik bijna nmeer van je verhaal dan van de foto.

Ik vind met name de kleurkadering erg mooi.. (ik weet niet of dat bestaat die term.. maar je Bambi's zijn heel mooi uitgekaderd met het onscherpe lichte gras onder en de oranje en grijze tinten boven)
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
C@sp@r
boswachter

BerichtGeplaatst: vr 20 nov, 2009 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ervaring met damherten heb ik dan niet.
Echter van reeën weet ik dat de kans op benaderen verschillend is per gebied.
Zo hoef ik in en rond de Lage Vuursche geen poging te doen dichterbij te komen.
Maar ga ik naar de Westerheide in de buurt van Hilversum, Laren en Bussum, dan is 10 meter geen uitzondering.

En inderdaad, weersomstandigheden mogen geen belemmering zijn, om verrassende foto's te maken idee

Grt Caspar
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: vr 20 nov, 2009 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt, het is per gebied verschillend. Reeën bij ons zijn relatief schuw, 10m is mij bij hun nog nooit gelukt, ca 25 wel. De Damherten zijn tot op 200m prima maar daarbinnen vinden ze het vervelend en zijn ze snel weg. 10m is te doen maar ervaring met sluiptechnieken en kennis van wild is wel nodig
Digilike

BerichtGeplaatst: di 24 nov, 2009 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het een heel fraai moment en een mooie plaat. Heb je net als Ruben Smit ook wel foto's van bewegende reeën en herten? Dat lijkt me wel iets voor jou, eigenlijk smile
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: di 24 nov, 2009 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

Heb ik wel en probeer ik ook veel. Maar wilde deze keer niet echt lekker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1