| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
schoffie uw natuurgids

Geregistreerd op: 20-9-2007 Berichten: 7066 Woonplaats: in de bosjes...
|
Geplaatst: do 12 nov, 2009 22:48 Onderwerp: 12 nov. 2009 ~ fotograferen van gevoel |
|
|
|
In de herfst wordt ik als fotograaf weer wakker. Op de een of andere manier heb ik, als de herfst weer begint, het gevoel dat ik daarvoor heb liggen slapen. De zomer is lekker om buiten te zitten maar mijn fotografie is dan nooit op zijn best. Dan beginnen de herfststormen weer, de bomen gaan kleuren, de koude trekt weer aan… en er ontstaat weer onrust in mij. Ik ben weer meer buiten te vinden dan binnen en elke dag dat het té hard plenst zit ik binnen onrustig te wachten. Ik ben een echte herfst en winter fotograaf!
Maar juist al die zintuiglijke ervaringen die wij opdoen in de herfst, denk aan de wind door de bomen horen ruisen, de kou op je benen, het vocht wat zich door je kleding dringt, dat eerste zonnestraaltje op je wang, het gekwetter van vogels, al die indrukken zijn weg als je een foto maakt. Een foto is een 2D afdruk, zonder gevoel, zonder warmte of kou ervaring, zonder beweging, zonder geluid… slechts een plat plaatje. Dit is ook één van de redenen dat foto’s vaak zo tegenvallen, juist omdat al die andere elementen die het moment voor ons bepalen blinken door afwezigheid als je op je laptop de foto bekijkt.
Toch zijn er mogelijkheden om die zintuiglijke ervaringen aan de kijker mee te geven, hem het gevoel te geven wat jij ook had toen je het moment beleefde. Je zult dan soms wat trucs moeten toepassen en wat van fotografie moeten weten. Maar dat geeft je wel de mogelijkheid om niet alleen het moment te registreren maar om ook het gevoel over te brengen. Fotografie is een kunstvorm, alles mag van mij, ook tornen aan de werkelijkheid!
Zo sta ik op een grauwe morgen, op pad voor een fotografie opdracht, onder deze indrukwekkend beuk met prachtige herfst kleuren. De beuk overweldigt mij en ik voel mij nietig. Toch lukt het mij niet om dat gevoel in beeld te brengen en de grauwe lucht overschaduwt het gevoel. Uiteindelijk besluit ik de ‘trukendoos’ open trekken en maak ik dit beeld. Nu lijkt het wel of achter de beuk de hemel opengaat en de beuk omarmt mij bijna als klein wezen wat naar boven kijkt. De grauw lucht helpt juist nu deze stralen te vormen…
Hoe ik dat heb gedaan?
Camera op statief (erg belangrijk!) en gezorgd dat ik een lange sluitertijd kreeg. Daarvoor heb ik een polarisatiefilter gebruikt, de ISO op 50 gezet (kan niet bij alle camera's, de meesten kunnen niet lager dan 100. Sommigen zelfs niet lager dan 200, zou voor mij overigens dé reden zijn om zo'n camera niet te kopen, ik ben dol op lange sluitertijden) en f/16 geselecteerd (ik heb hier toch geen last van de scherptediepte omdat de achtergrond toch wegblurt). De resulterende sluitertijd bleek 2sec. te zijn. Tijdens deze 2 sec. heb ik ingezoomd, niet meteen vanaf het begin, maar ik heb in mijn hoofd ca een sec. geteld en ben toen gaan zoomen. Het resultaat is een deels bewogen en deels normale foto. Je ziet dat vooral de lichte delen uitvegen, zoals de lucht door de bladeren. Dat is ook logisch want je sensor registreert licht (donker is slechts de afwezigheid van licht). Een deel in de foto wat donker is en waar later, door het zoomen, ineens een licht iets overheen komt wordt a.h.w. 'overschreven'. De beukenstam echter niet. Bij het inzoomen komt deze alleen nog maar prominenter in beeld, echter de randen waren al omringd door licht, en licht kan niet meer overschreven worden door donker... beetje ingewikkeld, maar ik hoop dat ik het toch goed heb uitgelegd!
En dan is het spelen, langer wachten tot je gaat zoomen of juist korter wachten. Meteen zoomen, veel zoomen, uitzoomen ipv inzoomen, weinig zoomen, van scherp naar onscherp draaien... en zo kun je nog heel veel verschillende 'trucs' bedenken. Volgend jaar weer, op de herfstsferen workshop! _________________
Laatst aangepast door schoffie op do 12 nov, 2009 23:14, in totaal 1 keer bewerkt. |
|
| Naar boven |
|
 |
slayne

|
Geplaatst: do 12 nov, 2009 23:00 Onderwerp: |
|
|
|
Goed en duidelijk uitgelegd en een prachtige (getrukte) foto.
Laatst aangepast door slayne op vr 13 nov, 2009 20:41, in totaal 1 keer bewerkt. |
|
| Naar boven |
|
 |
C@sp@r boswachter

|
Geplaatst: vr 13 nov, 2009 20:08 Onderwerp: |
|
|
|
Een pracht effect krijg je met deze methode.
Overigens, zie je dit effect op de foto, niet veel in boeken, kranten e.d.
Grt Caspar _________________
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." |
|
| Naar boven |
|
 |
schoffie uw natuurgids

|
Geplaatst: ma 16 nov, 2009 18:00 Onderwerp: |
|
|
|
klopt, wat dat betreft loopt de 'commerciële' fotografie decennia achter de 'kunstzinnige' fotografie  _________________
|
|
| Naar boven |
|
 |
C@sp@r boswachter

|
|
| Naar boven |
|
 |
CaNonTrudy

Geregistreerd op: 24-9-2007 Berichten: 1016 Woonplaats: achter de voordeur
|
Geplaatst: ma 16 nov, 2009 18:23 Onderwerp: |
|
|
|
Mooi resultaat en een vorm van fotografie die ik heel soms toepas, mits de locatie en omstandigheden goed zijn. En eerlijke gezegd al die keren zonder statief . _________________ Lach naar het vogeltje |
|
| Naar boven |
|
 |
marwil

|
Geplaatst: ma 16 nov, 2009 20:01 Onderwerp: |
|
|
|
Mooie plaat Johan die ondanks dat het anders lijkt toch rustig kijkt.
Ik zou hem maar eens laten zien Trudy
(lijkt misschien off topic maar is toch echt on topic) _________________
|
|
| Naar boven |
|
 |
Digilike

|
Geplaatst: wo 18 nov, 2009 07:33 Onderwerp: |
|
|
|
Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar met dit soort effecten heb ik weinig. Wel knap gedaan. _________________ Canon 1D MKIII | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 70-200 f4 L IS USM | Canon EF 24-105 f4 L IS USM | Sigma 70mm macro | |
|
| Naar boven |
|
 |
schoffie uw natuurgids

|
Geplaatst: wo 18 nov, 2009 09:39 Onderwerp: |
|
|
|
welnee... ieder zijn smaak. En hoe minder mensen het mooi vinden, hoe kunstzinniger je bent  _________________
|
|
| Naar boven |
|
 |
eos4all Ranger

|
|
| Naar boven |
|
 |
Digilike

|
Geplaatst: wo 18 nov, 2009 16:01 Onderwerp: |
|
|
|
| schoffie schreef: | welnee... ieder zijn smaak. En hoe minder mensen het mooi vinden, hoe kunstzinniger je bent  |
Tot nu toe lijken de meesten het hier mooi te vinden.  _________________ Canon 1D MKIII | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 70-200 f4 L IS USM | Canon EF 24-105 f4 L IS USM | Sigma 70mm macro | |
|
| Naar boven |
|
 |
schoffie uw natuurgids

|
|
| Naar boven |
|
 |
geert h

Geregistreerd op: 9-12-2007 Berichten: 978 Woonplaats: Ergens midden in brabant
|
Geplaatst: do 19 nov, 2009 19:52 Onderwerp: |
|
|
|
Ik weet niet of ik dit tot het kunstzinnige wil bestempelen. Bij het zien van de foto was mijn eerste gedachte: Hij heeft die truckendoos toch niet meer nodig? Voor mijn gevoel ga je hier meerdere jaren terug in de tijd qua inspiratie en groei. Ik heb de laatste tijd meerdere weblogs/columns van jou hand gezien waar je aantoonde dat je dit niet nodig hebt. En nu een aantal dagen later, heb ik eerlijk gezegd nog steeds dezelfde gedachte... _________________ Zoekende... |
|
| Naar boven |
|
 |
schoffie uw natuurgids

|
Geplaatst: do 19 nov, 2009 20:45 Onderwerp: |
|
|
|
Misschien moet je dan meer nadenken over wie de doelgroep is dan wie de maker is Het is niet zozeer mijn doel om mensen mijn beste werk te tonen maar juist om mensen een kijkje in de keuken te geven en ze te inspireren, iets mee te geven waar ze zelf mee aan de slag kunnen. En daar hoort een leuke trucendoos ook bij.
Wat niet wegneemt dat ik het een leuk effect blijf vinden, anders zou ik hem niet plaatsen. _________________
|
|
| Naar boven |
|
 |
Brakel

|
Geplaatst: vr 20 nov, 2009 13:41 Onderwerp: |
|
|
|
| Digilike schreef: | | Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar met dit soort effecten heb ik weinig. Wel knap gedaan. |
Ik zal je hierin niet alleen laten staan..
Het wekt bij mij de zelfde gevoelens op.
Paar jaar geleden bij de lokale workshop gevers hier uit de buurt hebben wij ook een keer onderricht gehad in.. ART..ook toen viel het niet bij mij in de smaak..
verder ziet het er wel creatief uit
gr
Ronald _________________ Niet geschoten is zeker mis |
|
| Naar boven |
|
 |
geert h

Geregistreerd op: 9-12-2007 Berichten: 978 Woonplaats: Ergens midden in brabant
|
Geplaatst: vr 20 nov, 2009 19:21 Onderwerp: |
|
|
|
| schoffie schreef: | Misschien moet je dan meer nadenken over wie de doelgroep is dan wie de maker is | Daar heb je zeker een punt, was even vergeten dat je deze column tegenwoordig ook in een blad gebruikt. _________________ Zoekende... |
|
| Naar boven |
|
 |
|