forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

26 nov. 2009 ~ verantwoord natuurgebruik!

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: do 26 nov, 2009 17:25    Onderwerp: 26 nov. 2009 ~ verantwoord natuurgebruik! Reageer met quote

Ik roep op tot ‘verantwoord natuurgebruik’! Twee losse woorden die wat mij betreft alles in zich hebben wat Nederland nodig heeft om met de natuur om te gaan. Het belangrijkste voor mij zit in het woord ‘gebruik’. De Nederlandse natuurbescherming is hard bezig onze ‘cultuurnatuur’ weer terug te brengen naar jaren 70 status; groot hek eromheen en eens per maand onder begeleiding van de boswachter een (betaalde) excursie. De natuur als museum, als iets waar wij mensen geen onderdeel van uitmaken. We mogen er – hopelijk – naar kijken, maar vooral niet aankomen.

Aanleiding is onder andere dit verhaal “Natuurbescherming schiet haar doel voorbij”. Ik ben het hier zo ontzettend mee eens, de frustratie die uit het verhaal spreekt voel ik ook. Ik heb hier ook bijna dagelijks mee te maken. Overijverige boswachters die met hun auto door het bos scheuren om van dichtbij te kunnen kijken wat ik aan het doen ben en, terwijl ik met camera over mijn schouder over het pad loopt, mij vanuit de auto vermanend waarschuwen dat ik op het pad moet blijven! Zelfs een bekeuring (50 euro nota bene!) wegens 10 minuten te laat nog in het bos. Het argument dat het nog licht is en dat de weg naar de uitgang al lang was ingezet mocht niet baten. In Alaska breekt een olietanker doormidden en onderwijl word je in Nederland als natuur-crimineel behandeld.

Want dat is het gevoel wat ik krijg. Natuurbeschermers, gebiedseigenaren en zelfs overheden beginnen natuurliefhebbers te beschouwen als potentiële criminelen. In plaats van zich als gastheer te gedragen wordt ik argwanend aangekeken als ik het bos betreedt. Wie ben jij? Wat kom je hier doen? Met de 10 geboden die op werkelijk elke hoek in het bos tegenwoordig staat wordt ik vermanend gewaarschuwd. Was bosbessen plukken vroeger gemeengoed, tegenwoordig valt het bij sommige gemeentes zelfs formeel onder ‘stroperij’. Denk je eens in, plukte je vroeger een mandje met paddenstoelen om ze te laten drogen, tegenwoordig kan het in bezit hebben van meer dan twee paddenstoelen al een boete opleveren van meer dan 100 euro! Een groep kinderen van het kinderdagverblijf, waar mijn dochtertje bij zat, is met hun leidsters het bos uitgeschreeuwd toen zij vanaf de paden herfstbladeren zochten. Dat mag namelijk niet, die bladeren zijn niet van jou, dat is stelen! Sterker nog, ze hadden niet met een groep het bos in gemogen zonder vergunning, zo luidde het betoog van de boswachter. Wat was ik blij dat mijn dochtertje die dag met ons zelf op pad was.

En waar resulteert dit dan in? Enerzijds in een uniek stukje cultuurnatuur zonder enige vorm van dynamiek. Een status quo op gebiedsontwikkeling. Wel de uiterwaarden onthekken en zogenaamd teruggeven aan de natuur. De wilgenbosjes omarmen en verheerlijken maar zo gauw de eerste bebossing begint, gewoon de natuurlijke vervolgfase van deze natuurontwikkeling, met harde hand uitroeien. Wij zijn dolop een status quo! Ooit ontstonden, door het inzaaien met riet middels vliegtuigen om de uitdroging te versnellen, op agrarische gronden de lepelaarsplassen. Dit bleek per toeval ideaal voor allerlei speciale vogels om te nestelen. Dat is de dynamiek van de natuur, zij past zich aan, aan menselijk handelen. Maar nu blijkt dat het ineens slecht gaat met de lepelaars op deze plassen, ze willen er nu niet meer broeden, wel op andere plekken maar niet meer daar. Ook dat is dynamiek. Nederland is nou eenmaal klein. Soorten zullen komen en ook weer gaan. Maar zo denkt Nederland niet! Wij zijn dolop status quo! De lepelaars hebben er gebroed en dus moeten ze er blijven broeden. En nog buiten dat dat veel geld gaat kosten gaat dat ook ten koste van ons natuurliefhebber. Wij mochten de plassen al nauwelijks betreden, dat zal er ook niet meer op worden.

En anderzijds in totale natuurvervreemding van de bevolking. Mensen komen niet in de natuur als ze er toch niets mogen, en al helemaal niet als ze de wetgeving en geboden niet snappen. En komt dan het moment dat een stuk bos wordt opgekocht door een projectontwikkelaar, zal er ook geen haan naar kraaien. Zeg nou zelf, zou jij opkomen voor een stuk natuur waar je toch niets in mag en jij zelf als potentiële vernieler wordt behandeld?

De richting van Nederlands natuurbeleid is erop geënt dat wij als mensen per definitie slechte invloed hebben op de natuur en dat dus de menselijke aanwezigheid zoveel mogelijk moet worden voorkomen. De natuur, ook al is deze misschien pas 30 jaar geleden per ongeluk door dezelfde mensenhanden gemaakt, dan maar op slot? Natuur en mens zoveel mogelijk gescheiden?

Maar we komen al zo weinig in de natuur. Het ministerie van LNV probeert juist nu kinderen meer in de natuur te krijgen, natuur is goed voor de gezondheid (veel kinderen zijn te dik) en voor ontspanning. Maar juist ook spannend, de ontdekkingstocht van een kind in het bos is enorm. Het bos is dé ultieme spannende speeltuin waarin kinderen, zonder voorgeprogrammeerd spel als in de computer, hun eigen spel kunnen maken, de natuur kunnen ontdekken en om leren gaan met hun omgeving. De natuur moet geen zoveelste dierentuin worden, het is nu al zo erg dat veel kinderen geen idee meer hebben dat leeuwen niet in Nederland wonen en dat melk niet uit de fabriek komt. Kinderen moeten juist nu de natuur in.

Wrang dat juist deze beleidsdoelen elkaar zo bijten. Niet wat mij betreft overigens. De mens is voor mij onderdeel van de natuur en de natuur is onderdeel van ons dagelijks leven. Uiteraard zijn wij van invloed op de natuur maar het is een illusie te denken dat je dat in Nederland uit kan bannen. En dat moet ook niet! Omarm de natuurlijke dynamiek en leer mensen weer met de natuur om te gaan. De natuur mag je, sterker nog, moet je gebruiken. Dat is onze eigen natuur en die is net zo belangrijk als de natuur van de natuur. Maar wel op verantwoorde wijze, en dat leer je mensen niet door geboden maar door ze van jongs af aan inde natuur te laten opgroeien en te ontdekken. Laat ze een hut bouwen, laat ze bessen plukken, laat ze paddenstoelen verzamelen. Jac. P. Thijsse vermeldde in 1929 al: “Iedereen behoort nu al wel zooveel van paddestoelen af te weten, dat hij er niet bang voor hoeft te zijn. Integendeel, wij moeten ze om velerlei redenen bewonderen en liefhebben. En wie zich het genoegen wil gunnen, eenige soorten van paddestoelen te eten, die kan met weinig moeite en veel plezier een dozijn of zo leeren onderscheiden die lekker en voedzaam zijn.” (met dank aan Michiel Bussink voor dit prachtige citaat). Maar nu, 80 jaar later, kan ik helaas niet zeggen dat Thijsse gelijk heeft gekregen.

En daarom heb ik besloten om niet het prachtige silhouet van die porseleinzwam bij zonsondergang (compleet met luis!) te laten zien maar een eenvoudig beeld van een Kastanjeboleet. Na het maken van dit beeld heb ik hem namelijk vakkundig afgesneden en is hij, samen met een aantal van zijn broertjes en zusjes in een zalige ragout verdwenen. Ik roep op tot ‘verantwoord natuurgebruik’, dat is wat Nederland nodig heeft!

techniek: neem een scherp zakmes en snijdt de kastanjeboleet boven de grond voorzichtig af. Stop hem niet in een plastic zak want daarmee versnel je het bedervingsproces wat al begint bij het afsnijden maar neem hem het liefst in een mandje mee. Thuis kun je besluiten hem te drogen, hij behoudt zijn zalige aroma. Ik heb hem meteen in stukjes gesneden en licht opgebakken in boter. Daarna bloem erbij aanbakken en afblussen met afgekoelde tuinkruiden bouillon en bouillon toevoegen tot een smeuïge ragout ontstaat. Wat op smaak brengen met peper en zout en serveren met bijv. rijst of een homp brood.

en die porseleinzwam?

die zag er zo uit...

maar ja, die is minder lekker...
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
C@sp@r
boswachter

BerichtGeplaatst: do 26 nov, 2009 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

Je betoog begrijp ik goed Schoffie.
Ik sta daar ook voor 99% achter, echter wat regels zijn wel nodig, in ons dicht bevolkte landje.

Grt Caspar

Laatst aangepast door C@sp@r op do 26 nov, 2009 18:37, in totaal 1 keer bewerkt.
Naar boven
eos4all
Ranger

BerichtGeplaatst: do 26 nov, 2009 18:21    Onderwerp: Reageer met quote

schoffie schreef:
... in een zalige ragout verdwenen...

ja
geert h

BerichtGeplaatst: do 26 nov, 2009 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ook gek op Status Quo, maar hoop dat dat verder geen problemen oplevert hier Rolling Eyes

Ik herken de overijverige regels wel, wat ben ik blij dat we met de Scouting meestal naar een privé-bos gaan. Ook fotografeer ik regelmatig daar. Nadeel is dat je af en toe moet oppassen op mountainbikers en af een toe een onverlaat op een crossmotor als je dwars over het pad ligt...
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: do 26 nov, 2009 23:40    Onderwerp: Reageer met quote

@C@SP@R: regels maken mensen lui en onnadenkend. Beetje boude uitspraak, dat weet ik ook wel. Hele verhaal is boud... maar beetje prikkelen mag op z'n tijd knipoog Probleem met regels is dat mensen ze naleven zonder na te denken waarom, regels in Nederland zijn zó ingeburgerd dat de burger niet meer nadenkt waarom een regel er is. Datzelfde geldt ook voor de natuur. Nergens ter wereld (ja in betaalde NP's) vind je wanneer je een groep van meer dan 10 bomen tegenkomt een bordje met de 10 geboden. Sterker nog, waar moet je nou ter wereld speciaal op de paden blijven?

Jaja, Nederland is klein, ik weet het. Maar de grap is dat het helemaal niet mis gaat als je geen regels stelt. Er is nog nooit een bos verdwenen omdat er herfstbladeren zijn gezocht, of bramen zijn geplukt. Er wordt echt geen bos vernield als je van de paden mag. Kijk naar NP de Hoge Veluwe of alle Stichting Ark gebieden, dat is struinnatuur. En dat is niet na een jaar een vertrapt stukje braakliggend terrein.

Het is de angst voor 'wat misschien wel mis zou kunnen gaan' die in Nederland zo sterk is. Laten we preventief maar alles verbieden dan bestaat er ook geen kans op vernieling. Maar het omgekeerde is waar, kijk maar naar pubers. Alles wat niet mag is leuk en spannend...
C@sp@r
boswachter

BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2009 16:32    Onderwerp: Reageer met quote

schoffie schreef:
'maar beetje prikkelen mag op z'n tijd'

Daar sta ik weer helemaal achter verlegen
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: ma 30 nov, 2009 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

ik had wel heftige discussies verwacht hier... Twisted Evil
Krizz

BerichtGeplaatst: ma 30 nov, 2009 16:43    Onderwerp: Reageer met quote

Tja.. wat is er te discuzeuren??

Natuur en beleid/beheer.... zijn twee dingen die NIET samen gaan..
De oostvaardersplassen gewoon laten dichtgroeien..krijgen we misschien nog een oerbos terug.

Maak de gebieden gewoon groot genoeg.... de massa komt toch niet verder dan 20 min wandelen het bos in.
Zo'n boswachter die de kinderen tegenhoud om wat bladeren voor een werkstuk mee te nemen..grrr

...afschieten en laten liggen voor de vossen en de kraaien das pas beheer.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: ma 30 nov, 2009 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Tja...

ontving net op mijn TrouwGroen versie (klik) de volgende (anonieme) reactie.

Quote:
Deze auteur is kennelijk niet meegegroeid met de veranderde samenleving in Nederland, waar mensen zich enerzijds steeds minder druk maken om hun omgeving - die is er om te gebruiken en vervuilen en 'ze' zorgen maar dat het weer in orde komt, ook in de natuur - en land dat ook wat voller is dan in de tijd dat de mens meehielp de natuur zoals we die kennen te maken.
Dus ja, de mens is een verstorend element in de natuur, en waar honderd bezoekers vroeger nog weinig effect hadden hebben 1000 bezoekers of meer tegenwoordig dat nu eenmaal wel. Eén kind dat paddestoelen of bosbessen plukt is geen ramp, honderd zijn dat wel.
Tijden zijn veranderd.

Grappig hoe verschillend mensen tegen deze materie aankijken. Juist ik ben wel meegegroeid met de veranderende maatschappij maar ik sta niet achter de manier waarop deze veranderingen worden gebruikt in beleid. Bovenstaande persoon gaat er juist precies vanuit dat we met z'n allen de natuur kapot maken en dat de mens dus niet meer in de natuur moet komen willen we hem behouden. Ik ben het eens dat we de natuur beïnvloeden maar ben het niet eens met verstoren. Wij zijn onderdeel van de natuur en waar het druk is met mensen (lees: Nederland) zijn wij van grote invloed. Maar dat we de natuur kapot maken is weer vanuit die status quo gedachte: er mag niets veranderen. En dat is iets wat ik bestrijdt: de natuur zal veranderen door ons toedoen maar dat is niet erg. Zolang we juist goede educatie geven zullen meer mensen in de natuur komen en haar juist leren respecteren. Het is niet waar dat 1000 mensen paddo's gaan plukken, dat gebeurt nu niet en zal nooit gebeuren. Juist het feit dat we zo afgedwaald zijn van de natuur zorgt daarvoor... En juist dat zorgt ook voor de onverschilligheid. Verdwijnt er straks echt een stuk bos dan zal er geen haan naar kraaien...
Krizz

BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2009 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

Het komt allemaal door een hele grote lobby... DE MENS IS FOUT!!!

Oftewel natuur geniet je van op je HD TV thuis... bij Nat. Geo. en zeker niet buiten.. want dan gaat het stuk.
Diezelfde lobby moet ons ook doen geloven dat de Global Warming er is.. en dat dit door CO2 van ons komt.. yeahhh right.
De mens is net zoveel een dier als dat edelhert.. dus als die 's winters een heerlijk berkenbastje eet sloopt het edelhert de natuur... Dan moeten we maar een hek eromheen zetten en een bord.. verboden voor Berkenbast etende edelherten.

Man man.. volgens mij zijn de meeste natuurbeheerders megalomane volkstuinders geworden. Dit bloempje en dat vlindertje moeten we hebben.. die willen zus en zo biotoop.. dus dat gaan we MAKEN voor ze!!

Nee geef mij dan maar Noorwegen.. waar je leeft met de natuur...
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2009 12:17    Onderwerp: Reageer met quote

denk om je hart Krizz LOL
svdveen

BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2009 15:23    Onderwerp: Reageer met quote

Goh, wat ben ik het met je eens en wat zou ik ook graag willen dat de wereld eerlijk in elkaar zat, iedereen lief voor elkaar is en hun handelen laat samengaan met nadenken....

Kijk eens 500 meter rondom een MacDonalds parkeerterrein, of kijk eens 100 meter rondom een parkeerterrein of bankje aan de rand van of in een bos. Dan moet je toch duidelijk worden dat het absoluut verboden moet worden dat sommige mensen zich daar begeven?!
Ik ben voor een 'Natuurbewijs'. Iedereen van 15 jaar en ouder moet dat eerst halen, en dan mag je pas een natuurgebied in. Het Natuurbewijs mag niet te goedkoop zijn, en alleen door het betalen van een jaarlijkse contributie blijft 'ie geldig. Kinderen tot 15 jaar mogen alleen onder begeleiding van een ouder (die in bezit is van een Natuurbewijs) of onder begeleiding van een professional (Scouting, Boswachter) naar binnen.

En inderdaad, gelukkig wonen sommigen in Noorwegen, en niet iedereen. Anders hadden ze daar dezelfde problemen. 1000 man belasten de omgeving nu eenmaal meer dan 10 man.

Sander.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1