forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

10 dec. 2009 ~ donker en druk

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2009 13:28    Onderwerp: 10 dec. 2009 ~ donker en druk Reageer met quote

Typisch het eind-van-het-jaar gevoel, druk en donker. Donker weer, korte dagen, daartussen mijn zoveelste verjaardag in het donker (gisteren, 9 dec.!), lampjes aan, ’s morgens ontbijten in het donker en ’s avonds al in het donker met de honden op pad. Jaja, we mogen niet in het bos komen in het donker denk ik dan terwijl ik zonder lamp met mijn honden de nacht in loop, alsof we een avondklok hebben. Maar in plaats van te genieten van mijn burgerlijke ongehoorzaamheid, zoals ik normaal gesproken doe vanuit mijn blijvende overtuiging dat de natuur van ons allemaal is, ben ik met mijn hoofd nog bezig met andere zaken.

De donkerte richting kerst schijnt ieder jaar weer hand in hand te gaan met drukte, deadlines, stress en het gevoel dat niet alleen het daglicht per dag minder wordt maar daarmee ook de werkbare uren. Hoe vreemd peins ik dan, een plas missend waardoor ik met één natte sok verder dwaal door het zwarte woud, dat mijn productiviteit zo afhankelijk is van het daglicht. Wanneer de zon ondergaat, voor zover we die gezien hebben afgelopen weken, gaat ook het licht in mijn hoofd uit en halveert mijn werktempo. Maar de deadlines blijven. En daarmee ook de stress ze te moeten halen, oh nee, die stress wordt eigenlijk alleen maar groter. Eind van het jaar moet alles af, opdrachten die je halverwege ruim had ingepland zijn nu ineens enorme kluiven waar je door heen moet.

Ik ben op het moment druk bezig met het ontwikkelen van een GPS-natuurzwerftocht voor kinderen van de basisschool. Mijn doel is om de kinderen echt te laten zwerven door de natuur, stadse kinderen de Utrechtse Heuvelrug te laten ontdekken met een GPS in de hand. Veel natuuropdrachten met nadruk op natuurbeleving en niet op educatie. Kinderen, zo is mijn overtuiging na jaren van werken met deze geweldige doelgroep, leren veel meer van ervaringen en beleving dan van het stampen van kennis. Van mij hoeven ze niet te weten hoe je een Douglas spar van een fijnspar kunt onderscheiden, maar als ze door een lariks bos dwalen en ze zien de rechte stammen kunnen ze zich wel voorstellen waarom zoiets een ‘mastbos’ wordt genoemd. Bomen zijn om in te klimmen en dan ontdekken ze dat het nou eenmaal makkelijker gaat in een dikke den dan in een beuk van een beukenlaan. Huttenbouwen kun je echter perfect met beukenbladeren en tamme kastanjes zijn veel lekkerder rauw dan gepoft!

Maar ja, het ontwikkelen van zo’n tocht is niet alleen maar romantisch zwerven door het bos en zoeken naar mooie locaties (hoewel ik dat de afgelopen tijd wel veelvuldig heb mogen doen voor het maken van het vele beeldmateriaal). Het is ook gewoon een keiharde deadline en vele PC uren!

Met nog steeds één natte sok en inmiddels ook water in mijn nek kom ik aan bij de rijn. Ik maak mijn hoofd vrij van kinderen en GPS en open mijn geest voor de prachtige kleuren van de zon. Vanuit het zuidwesten drijft de wind de wolken over mij heen, ik pak mijn statief, plaats mijzelf tenmidden van deze pracht en vergeet eindelijk alle donkerte en drukte…

techniek: beeld gemaakt met 5DII en 16-35 lens op 16mm met 0.9ND-gradiënt Lee filter op ISO400, f/13 en 30" sluitertijd. Waarom ISO400 en f/13 vraag je je misschien af? Ik had de hoge f-waarde nodig voor voldoende scherptediepte en om geen handmatige sluitertijden te krijgen (>30 seconden) heb ik met de ISO gecompenseerd. Verder zie je mij doorzichtig in beeld, dat komt omdat ik pas na een paar seconden in beeld ben gaan staan. Wat je ook ziet is dat de zon door mijn hoofd heen schijnt, dat komt omdat het licht veel harder wordt geregistreerd dan de schaduw door mijn lichaam, hoewel de zon maar een paar seconden op die plek de sensor heeft belicht ben ik met de schaduw van mijzelf niet meer in staat het licht uit te bannen van die plek. In de reflectie ben ik dat wel. Dat is spelen met lange sluitertijden en licht / donker. Geen photoshop dus!

En ja, je moet ervan houden. Ik heb het beeld ook zonder mijzelf maar vond het leuk om dit eens te laten zien hier...

p.s. in mijn volgende column besteed ik uitgebreid aandacht aan de nieuwe workshops van 2010!
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
kees

BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2009 17:30    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet er inderdaad van houden. 1 ding is zeker: Apart is het!
Als je op de 9de jarig was dan nog van harte. Ik vierde hem gisteren ook......

Gr. Kees.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2009 17:50    Onderwerp: Reageer met quote

haha, dank je wel en jij ook nog gefeliciteerd!

Het effect is gewoon leuk om eens te vertellen en te laten zien.

Ik heb de beelden ook gewoon zonder mijzelf (dat was uiteraard de opzet knipoog). Kun je ook meteen het verschil zien tussen verschillende lengtes van sluitertijden (in dit geval 6,5" vs. 30").

marwil

BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2009 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

Men wat 'n verhaal weer.
Ik lees het altijd graag en de uitleg bij de foto is ook top.
Je staat er mooi op alhoewel wat 'licht' in het hoofd !! duim omhoog

BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2009 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

Van harte gefeliciteerd nog met je verjaardag Johan pompom

En je verhaal mag er uiteraard ook weer zijn, waarbij mijn voorkeur uit gaar naar de foto met de lange sluitertijd zonder jou erin Whistle
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2009 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

LOL LOL

marwil schreef:
Men wat 'n verhaal weer. Ik lees het altijd graag en de uitleg bij de foto is ook top.

dank je wel pray
kees

BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2009 00:00    Onderwerp: Reageer met quote

De lange sluitertijd versie voor mij Johan. De dynamiek is prachtig zo!
Gr. Kees.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
marwil

BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2009 00:47    Onderwerp: Reageer met quote

Dat vind ik nou juist net wat teveel.
De eerste vind ik dan beter uitkomen. Ook lijkt het of de voorgrond wat minder contrast heeft.

Maar zoals je ziet ..... smaken verschillen. oeps
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2009 12:49    Onderwerp: Reageer met quote

Wat je daar zegt Marwil is inderdaad precies het verschil wat ik wilde laten zien. Lange sluitertijden zijn prachtig maar het is de kunst om niet altijd per definitie te werken met de langst mogelijke sluitertijd. Je kunt heel fraai beweging laten zien maar wanneer de tijd té lang wordt veeg je alles uit. Dat het contrast in de voorgrond minder is komt omdat de wolken ook compleet zijn uitgeveegd waardoor de reflectie een egale kleur wordt. De structuur komt in het eerste beeld dan ook beter uit.
JurgenR

BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2009 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

Van deze 3 is voor mij toch de 1ste de mooiste/meest aansprekende foto, vooral door dat konijntje dat blijkbaar Johan heet knipoog

Als ik enkel tussen #2 en #3 moet kiezen, dan ga ik voor #2, net omwille van het minder uitgeveegde effect, op #3 mis je dat konijntje meer dan op #2 imo.

Knap gedaan Johan ! En proficiat nog met je verjaardag!
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1