forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

14 okt. 2011 ~ nachtelijke hemel kwelders Schiermonnikoog

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: vr 14 okt, 2011 20:17    Onderwerp: 14 okt. 2011 ~ nachtelijke hemel kwelders Schiermonnikoog Reageer met quote

29 oktober 2011: Nacht van de Nacht!
Op 29 oktober 2011 wordt de zevende Nacht van de Nacht gevierd. In heel het land zullen honderden kerken, kantoren, bruggen, torens, gemeentehuizen en monumenten de verlichting doven. Niet alleen kan lichtovergoten Nederland weer eindelijk eens genieten van het èchte donker maar ook is het belangrijk om een statement te maken in het kader van het milieu! Meer informatie kun je vinden op www.nachtvandenacht.nl

schoffie's "nacht van de nacht-fotografie" 2011
Nachtfotografie is één van de meeste spectaculaire en speciale manieren van (natuur)fotografie. In het donker is het spelen met techniek, spelen met (afwezigheid van) licht en ontdekken van tal van nieuwe mogelijkheden, sferen en indrukken. Nachtfotografie in Nederland is echter steeds moeilijker. Niet alleen mogen we nergens het bos in na zonsondergang maar ook is er zóveel lichtvervuiling dat foto's van bijv. hemellichamen bijna nergens meer goed te maken zijn.

Daarom heb ik vorig jaar de start gemaakt van de "nacht van de nacht-fotografie"! Een avond waarop (amateur)fotografen in den lande kunnen genieten van het donker èn de toestemming hebben op plaatsen te komen waar het normaal niet zómaar mag. Mijn doel is je de kracht en pracht van het donker te laten zien èn aandacht te vragen voor het belang van donker voor natuur en milieu.

Het wordt een avond vol spanning en sfeer. Om aan de slag te gaan met het leren kennen van je camera, de specifieke technieken van avond en nachtfotografie, ontdekken hoeveel licht er eigenlijk nog is en wat voor sferen die brengen, spelen met bewegende hemellichamen en het ontdekken van het donker in het beeld.

Waar kan ik terecht?
Na drie locaties vorig jaar we dit jaar zelfs met 5 locaties:
In park Sonsbeek zal ik zelf aanwezig zijn voor zowel een presentatie over nachtfotografie alsook een korte workshop. Daarnaast heb ik in bezoekerscentrum Sonsbeek tevens een kleine foto expositie over nachtfotografie, te zien van 29-10 t/m 1-12.

Op de andere locaties zullen enthousiaste vrijwilligers aanwezig zijn om de wandelingen te begeleiden en, waar mogelijk, vragen te beantwoorden.

Meer informatie en inschrijving
Speciaal hiervoor heb ik een website opgezet www.nachtvandenachtfotografie.nl waarop je alle informatie kan vinden èn je in kunt schrijven voor één van deze 6 locaties!

Maar natuurlijk sluit ik niet af zonder een tweetal nachtelijke sfeerbeelden, deze keer genomen in de kwelders van Schiermonnikoog. Wat mij zo trekt aan de waddeneilanden is dat je hier geen 'nacht van de nacht' nodig hebt om het èchte donker te ervaren. Het is hier altijd pikke donker, zeker als je het dorpje uitgaat en, in dit geval, de oostelijke kwelders in trekt.

Overdag ha ik al mijn plek bedacht, op de brug boven één van de stroompjes, om gebruik je kunnen maken van het water. Juist dat water zou mijn grote zwarte silhouet van de voorgrond wat moeten breken om wat meer diepte te krijgen. Waar ik echter totaal niet bij had stil gestaan is dat de maan precies boven 'mijn' water zou staan... in eerste instantie was ik daar best ontdaan over want de maan overstraalt nou eenmaal erg snel t.o.v. sterren. Even heb ik zitten peinzen om te wachten tot de maan onder zou zijn - hij was onderweg - maar het was inmiddels al ver na enen en ik wilde de volgende morgen weer vroeg op. Daarom de nieuwe situatie maar genomen voor wat hij was en er iets moois van gemaakt.. De heïgheid hielp mij daar enorm bij...

techniek: 5DII met 16-35 lens op 16mm, f/2.8, ISO1600 (dit zorgt voor weliswaar meer ruis maar door
de grotere lichtgevoeligheid zie je ook de sterren veel beter!) en 30" sluitertijd, gemaakt vanaf statief
.

techniek: 5DII met 16-35 lens op 16mm, f/2.8, ISO1600 en bijna 100 foto's van ieder ca. 30" sluitertijd,
gemaakt vanaf statief (totale belichting iets meer dan 45min.). Dit doe je met een draadontspanner
door hem vast te zetten. Later in PS alle foto's over elkaar gelegd en met lighten de
sterrensporen 'getoverd'.
. Wat ikzelf heel fraai vind is de duidelijke ondergang van de maan,
niet alleen lijkt hij kleiner te worden door de afnemende lichtintensiteit maar ook donkerder en roder...

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1