forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

24 okt. 2011 ~ ree in avondlicht

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: ma 24 okt, 2011 21:25    Onderwerp: 24 okt. 2011 ~ ree in avondlicht Reageer met quote

Afgelopen week lekker weggeweest, oudste had herfstvakantie en dan wordt je even gedwongen om er even helemaal uit te gaan. Lekker! Anders was ik zeker doorgegaan met alle perikelen en voorbereidingen van de Nacht van de Nacht as zaterdag 29-10 (zie www.nachtvandenachtfotografie.nl voor deelname, informatie en inschrijving!).

Een paar dagen in de Ardennen geweest met vooral bosonderhoud klussen en maar weinig fotografische plannen. Toch even naar 'mijn' bevers geweest, natuurlijk niet de goede tijding (beste is van mei t/m juli) maar ik blijf het heerlijk vinden om even 1,5 uur lekker stil te zijn en naar die prachtige burcht te kunnen staren. Uiteindelijk liet een oude bever zich even na zonsondergang zien, om mij moed in te praten of gewoon te laten zien dat ze er nog waren...

Maar vr de Ardennen heb ik nog een paar dagen bij de Overijsselse Vecht vertoefd. Ook hier weer vooral ontspannende ideen en geen fotografische plannen tijdens mijn dagelijkse wandelingen over de dijk. Tot het moment dat het avondlicht z prachtig is dat je als vanzelf de rugzak omhangt en op pad gaat...

Lopend met onze Husky over de dijk zie ik in de verte in de uiterwaarden een ree grazen. Mijzelf gelukwensend over de goede windrichting en het prachtige licht vervolg ik de weg aan de andere kant van de dijk zodat hij/zij me niet ziet of kan horen. Daar mijn hond vastgeklikt aan de rugzak (ze kan dan wel scharrelen maar komt met 15kg balast gewoon niet zo ver) en langzaam over de dijkrand gekropen. Op een onbewaakt moment ben ik aan de kant van het ree de dijk afgekropen achter een indrukwekkende els en heb van ca. 40m het schouwspel gadegeslagen. In het begin bleef het dier vooral in de bosrand wat weliswaar voor mij een mooie observatie bleef maar fotografisch erg rommelig. Uiteindelijk stapte hij uit de schaduw in het licht en wandelde gemoedelijk op mij af. Vanachter de bladeren van de els en mij verschuilend achter mijn camera heb ik diverse beelden mogen maken...

techniek: alle beelden gemaakt met 7D + 300 f/4 IS + 1,4x op 420mm, ISO800 en f/6.3 f/7.1. Sluitertijden varirend van 1/250 1/125 en 1/3 2/3 stop onderbelichting voor een mooie diepe avondkleur. Bij de laatste paste het ree helaas niet meer op het beeld, de enige optie was de 1,4x er tussenuit te halen maar dat lukte niet omdat ik mij juist achter mijn camera kon verschuilen, beweging was funest geweest. Daarom maar zo...
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1