forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

23 jan. 2012 ~ welkom in mijn horrorwinter!

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2012 15:18    Onderwerp: 23 jan. 2012 ~ welkom in mijn horrorwinter! Reageer met quote

Heel het land hield zijn adem in rond half oktober 2011: het gaat een horrorwinter worden. De wildste verhalen staken de kop op, niet alleen witte kerst maar zelfs ingesneeuwde kerst, catastrofes op de Nederlandse wegen, hamsteren van voedselvoorraden, hulp uit het buitenland en de elfstedentocht die wel een week lang gereden kon worden. Ja, in oktober 2011 bereiden we ons voor op een Reinier Paping winter.

Ik verheugde mij enorm op de catastrofale kou die ons land zou overvallen, een soort life day after tomorrow waarbij niet alleen mijn fotografische creativiteit hoogtijd zou kunnen vieren maar waarbij ik al droomde om mijn tweede passie, de survival en buschcraft, eens echt in praktijk te kunnen brengen en levensreddende kennis bij de Nederlandse mensheid te kunnen gebruiken. Laten zien dat wij werkelijk niet zonder de basale kennis van natuur en overleven kunnen en dat alle gadgets en luxe gemist kunnen worden. Dat succes in het leven niet de carrière of dure lease bak is, niets te maken heeft met hoeveel 3D TV's je in huis hebt, of je een privé zwembad kunt permitteren of dat je een maatkostuum kan veroorloven. Succes in het leven eens niet meer laten draaien om de hogere geneugden maar weer teruggeworpen worden op de basale kennis, vaardigheden en de kalen benodigdheden van het leven: eten, onderdak en warmte.

En met dit in het vooruitzicht wachtte ik de horrorwinter af...

Nu is het inmiddels januari en eerlijk = eerlijk, wat mij betreft is het ook echt een horrorwinter geworden. Zoals al op diverse plekken treffend werd gezegd door mensen met een meer dan normale fotografische affiniteit: 6 graden met regen, dat is mijn horrorwinter. En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Welkom in mijn horrorwinter: 6 graden, geen zon, geen vorst en regen... ik heb de afgelopen maanden minder foto's gemaakt dan toen ik nog analoog schoot. Dit is de ergste winter die ik ooit heb meegemaakt... heren weersverwachters, u heeft helemaal gelijk. Waarschijnlijk had u een andere definitie van het begrip maar hij is voor mij uitgekomen, dit is mijn horror!

Zo ga ik ieder jaar na kerst naar de Belgische Ardennen om lekker bij te komen van het afgelopen jaar en, bij afwezigheid van TV / telefoon / radio of internet, heerlijk allerlei achterstallige werkzaamheden af te maken, te genieten van lange wandelingen met het gezin om lekker bij de open haard met een glas oude port en een goed boek neer te ploffen. Maar één van de leukste dingen vind ik het opbouwen van een mooie vogelvoeder plek en te genieten van de enorme diversiteit aan vogels die onze tuin daar aandoen.

En zo ook tijdens afgelopen 'horrorwinter'...
Vol goede moed had ik - in de regen - een mooie plek ingericht en mijn schuiltent erbij geplaatst om vervolgens dagenlang tegen regen aan te kijken, donker weer, grauw licht en een steeds weer weggewaaide schuiltent. Omdat er ook geen vorst of sneeuw was, is er nog genoeg voedsel te vinden voor de vogels en de noodzaak onze tuin aan te doen een stuk minder. Weliswaar diverse leuke vogels gezien als matkop, goudhaantje, boomklever, boomkruiper, grote bonte specht, zwarte mees en zelfs een raaf... maar ja, om nu in de regen in de tent te zitten en alles met ISO3200 vast te leggen is niet mijn grootste voorkeur.

Eén dag... was er zon. En dan nog niet eens de hele dag... nee, slechts 2,5 uur! En toen zat ik buiten... te genieten, waar te nemen en vast te leggen. En dat in 10 dagen...

Hierbij mijn schamel resultaat...

Matkop

Boomklever

Pimpelmees

techniek: alle foto's genomen met 7D en 500 f/4.5 lens zonder converter. ISO's varrierend van 400 tot 800 en diafragma waarden van f/5 tot f/8. Uiteraard vanaf statief, zitten in mijn natte schuiltent.

Laatst aangepast door schoffie op wo 25 jan, 2012 15:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
C@sp@r

BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2012 16:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hier nog eentje die de sneeuw best gemist heeft verlegen
eos4all
Ranger

BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2012 16:20    Onderwerp: Reageer met quote

LOL

(als straf zit Schoffie in februari een week lang op de boot naar Ameland, vastgevroren in het pakijs op de waddenzee) Twisted Evil
Mariska

BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2012 17:00    Onderwerp: Reageer met quote

Het is inderdaad een rotwinter. Al was ik er tot nu toe nog niet rouwig om dat er geen sneeuw lag de afgelopen maand (ben geopereerd aan mijn knie, een schone stoep loopt erg lekker dan).

Als ik de weersvoorspellingen mag geloven gaan we het nog wel koud krijgen smile
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
eos4all
Ranger

BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2012 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

Weersvoorspellingen bestaan niet, weersverwachtingen wel.
Al heb ik wel het gevoel dat al die figuren die een horrorwinter aankondigden eerder gebruik hebben gemaakt van een glazen bol dan van echte wetenschap.
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2012 17:05    Onderwerp: Reageer met quote

weervoorspelling:

[gipsy-voice]".... ik zie sneeuw.... viiiieeell... sneeuw... "[/gipsy-voice]
Ranger

BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2012 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

LOL
Bagtjuh

BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2012 17:14    Onderwerp: Reageer met quote

Komt die horror winter nu al weer Rolling Eyes
Only after the last three has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Naar boven
Apex

BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2012 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal gelijk! Tot dusver is het echt een horrorwinter - ik heb een handvol bruikbare foto's gemaakt sinds begin december zucht
Maar misschien gloort er hoop aan de horizon: de pluim laat vanaf het weekeinde toch enige dagen/nachten met de nodige vorst zien.

Anyway, je mag dan weinig foto's hebben, ze zien er wel goed uit! Mijn favoriet is de pimpelmees, maar ook omdat die kleine donderstraal een van mijn favoriete vogels is.

Groeten, Edwin
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
Ingrid_me

BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2012 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ben het helemaal met je eens Johan.
Ben nog nooit zo weinig buiten geweest als afgelopen weken Shocked
Hopelijk komt die voorspeldde koude wnter eraan, kunnen we alsnog mooie foto's maken.
Die laatste foto vind ik je mooiste. knipoog
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2012 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

zag ineens dan de foto van de boomklever niet de foto was die ik bedoeld had... maar even snel vervangen

BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2012 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

Gaat het dan toch nog goed komen Whistle
Ingrid_me

BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2012 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

Laten we het hopen heel blij
Mariska

BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2012 23:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hoop mee!
Naar boven
Mariska

BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2012 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

De 'horrorwinter' is dan toch gekomen!

Eerste koudegolf sinds 1997 een feit

UPDATE Nederland beleeft voor het eerst sinds 1997 een officiële koudegolf. De temperatuur is sinds 7 uur in de ochtend van 29 januari niet meer boven de nul graden Celsius gekomen in de Bilt. Ook daalde het kwik afgelopen nacht voor de derde nacht op rij tot -10 graden.
Dat heeft weeronline.nl bekendgemaakt. 'Voordat er kan worden gesproken van een koudegolf dient de temperatuur minimaal 5 dagen niet boven het vriespunt te komen in de Bilt. Daarnaast moet het minimaal drie nachten streng vriezen met temperaturen van -10 graden of kouder', laat een zegsman van weeronline.nl weten.

Volgens meteoroloog Joralf Quist is de koudegolf zeer bijzonder: 'Het is inmiddels 15 jaar geleden dat we konden spreken van de tegenhanger van de hittegolf. Voor die tijd kwam vaker een koudegolf voor, alleen in de jaren 80 al vijf keer.' De huidige golf is goed voor een gedeelde derde plaats qua minimumtemperatuur.

Elfstedentocht en koudegolf
Sinds 1901 is er 32 keer een koudegolf voorgekomen in Nederland. Opvallend is dat, sinds het bestaan van de Elfstedentocht, bij slechts 10 koudegolven geen Elfstedentocht werd uitgeschreven.

De kou van de afgelopen dagen is mede toe te schrijven aan het sneeuwdek. Daardoor ontstaat er 's nachts onder een heldere hemel veel uitstraling.

Ook komende week ziet Weeronline nauwelijks verandering in het weerbeeld. 'Tot en met volgend weekend lijken we vrij zeker in de vrieskou te blijven. Zo nu en dan krijgen we te maken met een sneeuwbuitje.' (Dolf Hendriks/ANP)

Bron: www.ad.nl
Naar boven
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2012 14:14    Onderwerp: Reageer met quote

heerlijk ja... Nederland ontregelt en ik geniet.

Helaas maar van korte duur, ik vertrek over 2 weken een week naar Ameland en de verwachtingen zien er dan weer uit als 'mijn' horrorwinter': net boven nul, bewolkt en regenachtig jammer

BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2012 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

Met een beetje goede wil zijn er dan nog ijsschotsen. Tot maandag blijft het vriezen.
Bagtjuh

BerichtGeplaatst: ma 06 feb, 2012 07:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou niet te hard roepen dat het voorbij is die winter.

ijsschotsen heb je zeker.

Ben er 14 dagen geleden een midweek geweest en heb genoten ondanks dat we maar 1 dag goed weer hadden.
Vooral de oostkant met zijn mooie vlakte was genieten.
Ook de vele "kieks" boven je hoofd.

Wil wel weer terug eigenlijk smile
Only after the last three has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1