forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

17 mrt. 2012 ~ mode en gedrag in de natuurfotografie

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: za 17 mrt, 2012 13:29    Onderwerp: 17 mrt. 2012 ~ mode en gedrag in de natuurfotografie Reageer met quote

Het is lente! Afgelopen donderdag pufte ik met bijna 21 graden door landgoed Huis Ter Heide, terwijl we een maand geleden nog vorst hadden overdag... sterker nog, het verschil met anderhalve maand geleden die bijna 40 graden! Een ongelofelijk verschil waar mijn lichaam nog niet aan gewend is. Met 16 graden loop ik in T-shirt buiten en toen het 21 graden was verlangde ik z naar een korte broek en sandalen dat ik letterlijk met mijn blote voeten door het water ben gegaan...

Hoe ik zover kwam?

Dat heeft alles met mode onderwerpen in de natuurfotografie te maken...

Als de lente komt zeg ik wel eens gekscherend dat er weer een hype komt op macro lenzen en we over een maand of anderhalf weer overspoeld worden met juffer en libelle foto's. Elke tijd van het jaar heeft zijn eigen mode onderwerpen, het is net als met de meest onbegrepen hype bij kinderen: knikkeren. Het ene moment zie je niets en een week later knikkert heel Nederland (ik grijp even terug uit het pre-iGadget-tijdperk voor de jongeren onder ons...).
Zo is het ook met natuurfotografie. Het ene moment zie je niets en het volgende moment worden we overspoeld door blauwe heikikkers of velduilen... om maar even twee willekeurige mode onderwerpen te noemen. Foto's zien doet foto's maken, er hoeft er maar n te vertellen dat de heikikkers weer blauw zijn en ineens zien we overal blauwe kikker foto's. Er hoeft er maar n een plek te hebben ontdekt met velduilen en het volgende moment zien we Masai-Mara achtige Safari tafrelen van sjezende auto's, vloekende fotografen en - moet ik helaas bekennen - asociaal gedrag t.o.v. van mede 'natuurliefhebbers' en t.o.v. de onderwerpen (Ik mijmer even over de laatste sneeuwuil die ons land aan deed en er helaas in moest blijven wegens de 'belangstelling' - lees: opjagen in het kader van 'alles voor een mooie foto').
En waarom dat deze onderwerpen? Zeldzaamheid is volgens mij het toverwoord, een foto maken van een onderwerp wat moeilijk is vast te leggen. Of die foto maken die niemand heeft. Het trotse gevoel dat je een plek kent die anderen niet kennen. Of gewoon iets unieks vast willen leggen... Ik denk dat dit voor ieder verschillend is.

Is dat dan erg vraag ik mij af? Is het erg dat we een paar weken lang veel dezelfde foto's zien? Dat vind ik een moeilijke vraag. Aan de ene kant ben ik erg blij, want mensen zijn weer enthousiast voor de natuur, komen buiten en kijken rond naar verborgen schoonheid. Dat is erg belangrijk in een land waar 'de natuur steeds Bleker wordt'. Maar het heeft ook een keerzijde, veel natuurfotografen beginnen vanuit de liefde voor de natuur... maar eenmaal ter plekke is het enorm moeilijk de grens van het fatsoenlijke - de gedragscode natuurfotografie (PDF) - niet te overschreiden als je daarmee d perfecte foto niet kan maken. D foto lonkt... maar dan moet je wel verstoren. Die velduil zit daar in het gras op de dijk, je weet in je hart dat je dan niet uit je auto moet stappen maar als je het wel doet schrikt hij op en kun je hem mooi van dichtbij wegvliegend op de plaat zetten. Niemand die het ziet, toch? En n keertje is toch niet zo erg?
Die blauwe heikikker zit niet op een mooie plek, er zitten takjes voor zijn neus. Je bent er nu, morgen moet je weer aan het werk en is het weer niet mooi. En volgende week zijn ze niet blauw meer. Dus moet het n gebeuren! Niemand kijkt, dan kan ik hem toch wel even met een takje een zetje geven zodat hij naar een mooier plekje springt?

Eenmaal thuis voelen we ons allemaal verantwoordelijk maar in het veld maken we allemaal - mijzelf incluis! - de fout:

beeld v.s. verstoring ~ mode v.s. gedrag

En ik dan? Ben ik dan zo geweldig dat ik dit aan de kaak mag stellen? Nu achter mijn laptop praat ik makkelijk maar ook ik ken de verleidingen. Nu is het voor mij wel zo makkelijk dat ik warmer loop voor landschapsbeelden dan voor dieren, bij dierfoto's kan ik nou eenmaal mijn eigen artisticiteit niet kwijt, het is voor mij t snel een foto van een mooi onderwerp zonder dat daar iets van mijzelf in zit. Ik zit er gewoon minder mee als ik niet d perfect dierfoto kan maken, dat is gewoon mijn geluk.

Maar ook ik heb mij laten verleiden, ook ik wordt enthousiast van alle beelden en ook ik wil toch graag op het goede moment met het goede weer een foto van een blauwe kikker of een velduil mij prachtig avondlicht. En daarom ben ik afgelopen donderdag op pad gegaan. In totaal meer dan 600km gereden via diverse plekken in Zeeland en Noord Brabant langs plekken die mij in vertrouwen verteld zijn. En ook ik werd enthousiast over de onderwerpen.

Ten eerste de heikikker, het verhaal erover hoef ik niet te vertellen want iedere fotograaf die er op dit moment foto's van laat zien vertelt vol trots - en het is hem/haar gegund - over het fenomeen van de kikkers die niet graag een blauwtje lopen. Maar ik was eigenlijk net te vroeg op de plek, op andere plekken waren ze al gezien maar hier nog niet. Een oudere man met grote teletoeter vertelde mij dat hij die morgen overal had gekeken en dat ze er nog niet waren, jammer. Maar toch blijf je rondlijken en luisteren of je ergens het kenmerkende gebubbel hoort... en ja! Gehoord en gevonden! En heerlijk zonnend en n al parend en dril afzettend in het water. En zo heb ik met mijn knien en blote voeten in het water gezeten ... verstoring? Lastig te zeggen... ze kwamen naar mij toe gezwommen! Ik hoop dat ik kan zeggen dat ik niet verstoord heb.

heerlijk zonnend

foto gemaakt met 7D + 300mm + 1,4x op ISO400, f/7.1, 1 stop onderbelichting wegens de donkere achtergrond en kleur en 1/1000sec.

Parend in het water

foto gemaakt met 7D + 300mm + 1,4x op ISO400, f/7.1, 2 volle stops overbelichting wegens het tegenlicht en 1/320sec.

Genietend van de aanblik van een zeiknatte fotograaf

foto gemaakt met 7D + 300mm + 1,4x op ISO400, f/8, -1/3 stop onderbelichting en 1/640sec.

Toen de velduilen.. prachtige plek en prachtig licht. 4 jagende uilen over het veld, deze uil is als enige dagactief en weinig schuw... wel erg zeldzaam! Alle ingredinten voor prachtige beelden. Maar toen ik aankwam verdween mijn illusie als sneeuw voor de zon toen ik safari achtige taferelen zag van scheurende auto's, telelenzen uit raampjes, mensen met lenzen op de dijk, crossende brommers op de dijk en langsdenderende trekkers vol uilen. Mensen die getuige mochten zijn van de zeer indrukwekkende lezing van Frans Lanting tijdens de NVN Internationaal Natuurfoto Festival 2012 zullen zich het verstilde beeld van de pinguin nog wel herinneren... de foto erna gaf de realiteit weer: tientallen mensen in een grote cirkel rond de pinguin allen dezelfde foto makend! Niets is uniek... en ook hier was dat zo. Asociaal gedrag, afsnijden door andere auto's, boze blikken, scheurend over de weggetjes... om thuis te komen met die perfecte foto alsof het verstilde natuur is? Wanneer je dat meemaakt is de romantiek weg en kun je je eigen foto's niet meer zonder dat beeld zien. Net safari in Afrika, prachtige leeuw met 20 auto's eromheen...

Nou ja... hierbij mijn beelden. Met gemengde gevoelens over het moment maar wel met enige trots over het resultaat, het licht was werkelijk perfect!

scherend in warm tegenlicht over de velden

Een landschappelijk sfeerbeeld met omgeving, heerlijk! foto gemaakt met 7D + 500mm op ISO400, f/7.1 en 1/2000sec.

zittend op paaltje met perfect warm tegenlicht

7D + 500mm op ISO800, f/8 en 1/800sec.

Lang verhaal met veel overpeinzingen. Mijn vraag aan iedereen: mode is geen probleem, geniet van de unieke momenten maar alsjeblieft... laat je niet meeslepen door 'de kans op d perfecte foto'. Enerzijds is de kans dat je bij mode onderwerpen uniek bent niet zo groot (er zijn meer foto's van ijsvogels te vinden dan van matkoppen) en anderzijds is je verantwoordelijkheid echt enorm groot. Niet alleen voor het dier maar ook voor je mede fotografen... wat jij doet wordt gekopieerd en als je 'gepakt' wordt mag niemand meer genieten.

Als afsluiting nog een paar grappige beelden (niet bedoeld als 'mooie foto's' maar als sfeerbeelden)

deze levendbarende hagedis had zich verstopt in de foto tas en wilde er niet meer weg...

deze velduil werd verstoord door een boze wielrenner die vond dat hij al schreeuwend langs de auto moest wurmen... niet door mij, ik mocht fotograferen!

ik zit...

ik taai af...

...en ben weg...

Laatst aangepast door schoffie op za 17 mrt, 2012 13:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
C@sp@r

BerichtGeplaatst: za 17 mrt, 2012 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

Het is altijd een afweging om te kijken hoe ver je kan gaan.
De verhalen van Zeeland en de velduil had ik al eerder gehoord.
Regelmatig een 'gekkenhuis'.

Vorig stond ik met een boswachter van Natuurmonumenten in de polder, met in de nabijheid een groep kemphanen, een praatje langs de weg te maken.
Loopt er op 80 meter een 'zogenaamde natuurfotograaf' (half mei) het weiland in.
Daar gaat je naam, als natuurfotograaf Cas, zei de boswachter knipoog
De overtreder, kwam er met een waarschuwing vanaf, maar van mij had hij een bon mogen krijgen ja

Je foto's zijn weer, zoals we ge(ver)wend zijn prachtig, Schoffie thumbs up
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: za 17 mrt, 2012 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

Tja... ik schroom er vaak - gelukkig - van om zomaar het weiland in de struinen. Niet alleen levert dat nooit de mooiste beelden op maar ik vind mijn verantwoordelijk altijd erg groot. Dat ik niet verstoor wil niet zeggen dat iemand mij ziet en er morgen op uit trekt met het idee dat ineens alles mag..

BerichtGeplaatst: zo 18 mrt, 2012 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie overwegingen en prachtfoto's weer. knipoog
wilista

BerichtGeplaatst: ma 19 mrt, 2012 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Johan, goede gedachte en overweging. Gelukkig blijf je op je eigen benen staan!! Fraaie foto's van (hei)kikkers.

Gr. William
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Bagtjuh

BerichtGeplaatst: di 20 mrt, 2012 09:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het stuk nu meerdere keren gelezen en blijf je gelijk geven met deze overpeinzing.

Alles moet wijken voor die ene foto van........

Ik reageer al een tijdje niet meer op dat soort foto's.

Doe mijn eigen ding en lekker met Aleida samen.
Genieten van mooie landschappen en dieren daar in.

En dat kan vaak ook zonder foto spul.
Only after the last three has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Naar boven
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: di 27 mrt, 2012 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

Dank jullie wel voor alle reacties...

Als het mij lukt een paar mensen te laten nadenken ben ik in mijn opzet geslaagd!
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: do 29 mrt, 2012 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

Kwam nog een mooi verhaal tegen van Edo van Uchelen wat ik jullie niet wil onthouden:
http://www.centrumvoornatuurfotografie.nl/eZine/?artikel=63

BerichtGeplaatst: do 29 mrt, 2012 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

schoffie schreef:
Kwam nog een mooi verhaal tegen van Edo van Uchelen wat ik jullie niet wil onthouden:
http://www.centrumvoornatuurfotografie.nl/eZine/?artikel=63

Ik heb daarvan, inmiddels ook vele foto's, van voorbij zien komen.
Bij de eerste foto's dacht ik werkelijk dat het 'echt wild' was.
Maar steeds meer, kreeg ik het dierentuin gevoel daar de meeste foto's, op elkaar lijken.
Dit stukje tekst, bevestigt mijn gevoel dat 'vrije natuur', toch heel wat anders is Think

Laatst aangepast door C@sp@r op do 29 mrt, 2012 15:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Naar boven
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: do 29 mrt, 2012 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

ik kende het fenomeen al veel langer, sterker nog, gewoon in Burgers waar ik was voor de Future For Nature Awards zag ik al mensen langslopen met zveel gear dat ik vermoedde dat het om een beroeps ging... tja lastig. Als het om het beeld van het dier gaat heb je hier je foto, maar wat Edo zegt... lol heb ik er niet aan.

BerichtGeplaatst: do 29 mrt, 2012 13:43    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is er mooier dan dit?

Fishcreek Alaska.

Twee grizzly broers van 4 jaar oud op voedsel jacht.

Niks opgesloten.

Lekker vrij met miljoenen ha tot hun beschikking.

kan geen enkel dierenpark ter wereld tegen op.

http://i799.photobucket.com/albums/yy271/Aloysafilna/bear2.jpg
Only after the last three has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Naar boven
Emmelou

BerichtGeplaatst: vr 30 mrt, 2012 23:22    Onderwerp: Reageer met quote

schoffie schreef:
Dank jullie wel voor alle reacties...

Als het mij lukt een paar mensen te laten nadenken ben ik in mijn opzet geslaagd!

Johan jij hebt perfect beschreven wat ik voel!!!!!Toen ik begon met fotografie maakte ik foto's van allerlei leuke onderwerpen, tenminste welke IK leuk vond! Dat was voor de meeste mensen te eenvoudig, er moesten betere foto's komen van "mode" onderwerpen. Ik heb daartoe 2 pogingen gedaan.1x de Bronst op de Veluwe(ik ben nog steeds verbaasd) en onlangs in mijn "eigen" kikkervijver.Nooit heb ik daar iemand gezien, maar nu is er een hipe op! Weg rust en genieten van de kikkers!Er stonden minstens 20 fotografen verrast Wel leuk was dat ik er met de honden liep!Meestal bliepen de kikkers even weg als ze de honden bemerken, maar als je even rustig gaat zitten(ook de honden LOL )dan keren de kikkers terug!Edoch weg mooi rustig plekje, overal Canon en Nikon grrrrrr.Wat jij beschrijft zal ik gelukkig nooit, maar dan ook nooit, najagen!Bedankt voor je mooie spinselen!
Emmelou

BerichtGeplaatst: vr 30 mrt, 2012 23:36    Onderwerp: Reageer met quote

Bagtjuh schreef:
Wat is er mooier dan dit?

Fishcreek Alaska.

Twee grizzly broers van 4 jaar oud op voedsel jacht.

Niks opgesloten.

Lekker vrij met miljoenen ha tot hun beschikking.

kan geen enkel dierenpark ter wereld tegen op.

http://i799.photobucket.com/albums/yy271/Aloysafilna/bear2.jpg

Bart natuurlijk is er niets mooier dan dat wat je laat zien!Maar dat is niet voor iedereen weggelegd!Helaas zou ik zeggen.
Laatst ben ik in Beieren geweest in een wildpark.Groot opgezet met veel leefruimte voor de dieren!Ben er wel van onder de indruk eerlijk gezegd.Het is absoluut niet dierentuinachtig!
Mooie en grote leefomgeving voor de dieren en wat belangrijk is, voor iedereen toegankelijk.Minder validen en rolstoelgebruikers kunnen ook hier terecht!En het is allemaal GRATIS!Voor iedereen is er wel wat.En soms moet je gewoon een hele dag wachten voordat je een dier kan zien!Dus is het niet allemaal negatief.............een wildpark.
Jeroen rep

BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2012 19:36    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi stuk Johan, blij te zien ook dat de overstap van het veilige werk dat je had naar je passie - maar wel uiterst onzekere werk - natuurfotografie nog steeds de juiste keuze is gebleken.

Je omschrijft het heel mooi...iedereen wil die ene super foto maken van een soort die uniek is...maar de vraag is hoe uniek die foto is als er 100 man naast je staan. Ik denk dat iedere natuurfotograaf zich hier wel een keer schuldig aan maakt en zo ook ik in het verleden. Ik moet ook toegeven dat het een vrij gemakkelijke manier is om te 'scoren' maar vooral...een manier die niet zo veel tijd kost. Bij een hobby als vogel fotografie die uberhoud al afhankelijk is van een dosis geluk, is het wel zo gemakkelijk om de bekende weg te nemen. Toch blijft dat gevoel...hoe uniek is het moment...

Vooral de factor tijd vs. resultaat is erg belangrijk en helaas zijn er zo vele manieren om te genieten. Bij mij zelf staat werk-vriendin en sport (wielrennen en schaatsen) inmiddels iets hoger op de ladder, waardoor ik vrijwel geen tijd heb om foto's te maken...dan kun je voor de gemakkelijke manier kiezen en eens in de zoveel tijd naar de bekende plaatsen rijden om daar een mooie foto te maken die eigenijk niet zo bijzonder is...ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat dit geen voldoening geeft en de 500mm lens is de deur uit. De camera gaat nog iedere reis mee die ik met het werk (en priv) maak en als de omstandigheden goed zijn ben ik de eerste die het landschap zo mooi mogelijk in beeld probeert te brengen.

Grappig om te bedenken is ook dat ik tijdens trainingen op de fiets nog regelmatig langs de plek fiets waar ik een paar jaar geleden zelf ijsvolgels ontdekte en uren in een kreukel heb gelegen om wat foto's te maken. Op deze foto's kijk ik met veel meer plezier terug dan op de (veel spectaculairdere) foto's gemaakt in de OVP smile. Ook heb ik veel mooiere herinneringen bij bepaalde landschap foto's die gemaakt zijn op plaatsen waar de hele belevenis prachtig was.

Hoewel het fenomeen wat je beschrijft nooit tegen te gaan zal zijn, hoop ook ik dat er zo veel mogelijk mensen moeite zullen blijven doen unieke en prachtige momenten op te zoeken en vast te leggen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1