forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

24 aug. 2012 ~ Ceské Švýcarsko

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: vr 24 aug, 2012 20:08    Onderwerp: 24 aug. 2012 ~ Ceské Švýcarsko Reageer met quote

Afgelopen zomer heb ik heerlijk 3 weken in Tsjechië doorgebracht. Een land voor mij welbekend met kennissen en vrienden. Voor het eerst sinds jaren een echte vakantie, geen vrijwilligerswerk en geen fotografische bijbedoelingen. Gewoon lekker genieten met onze 2 kinderen. Fotografie stond niet hoog op de prioriteitenlijst en er is ook maar een kleine rugzak met paar lensjes meegegaan.

We hebben in deze tijd een voor ons tot nog toe onbekend gebied doorkruist en ontdekt: české Švýcarsko, oftewel Tsjechisch Zwitserland, een nationaal park in het absolute noord-westen van Tsjechië, tegen de Duitse grens aan. Het natuurgebied kenmerkt zich door een relatief laag maar zeer rotsachtig berglandschap (toppen tot ca. 800m). Kloven en kliffen, rivieren en bossen. Lange en prachtige hiking trails met slechte begaanbaarheid waardoor je af en toe moet klimmen en klauteren. Maar grote diversiteit aan hoogtepunten (letterlijk en figuurlijk).

Omdat ik het toch niet kon laten de camera mee te nemen hieronder een kleine selectie beelden van deze periode. Uiteindelijk gemaakt met een zeer beperkte hoeveelheid materiaal want i.p.v,. mijn foto rugzak heb ik met een kinderdraagrugzak gelopen met daarin onze jongste dochter van 1,5. Daarnaast had ik slechts ruimte voor een camera met groothoek en aan de zijkant een lichte telelens... eigenlijk ontzettend lekker om niet zoveel te hoeven nadenken en het gewoon te moeten doen met de beperkte middelen.

Waar ik verder enorm van genoten heb was het knoerthard juli licht midden op de dag. Ik weet dat velen dit licht verfoeien omdat het niet alleen hel is maar daardoor ook vaal en contrastloos. In de kloven en bossen gaf het echter prachtige mogelijkheden te spelen met het imposante licht/donker spel, juist dat harde licht was in staat door te dringen in de kloven en rivieren. Geweldig!

doorkijkje vanaf Mariina skála

techniek: 5DII met 16-35/2.8 lens op 31mm, f/8, ISO400 en 1/250 sec. met pola filter

Mariina skála

techniek: 5DII met 70-200/2.8 lens op 145mm, f/8, ISO400 en 1/250 sec.

begroeiing in een rotskloof

techniek: 5DII met 16-35/2.8 lens op 16mm, f/4, ISO800 en 1/50 sec. met pola filter

Dolský mlýn

techniek: 5DII met 16-35/2.8 lens op 35mm, f/5.6, ISO400 en 1/200 sec. met pola filter

waterval bij Dolský mlýn

techniek: 5DII met 16-35/2.8 lens op 20mm, f/22, ISO50 en 1 sec. met pola filter,
camera in een trui op een steen gedrukt als 'poor mans tripod'

Pravcická brána

techniek: 5DII met 16-35/2.8 lens op 16mm, f/8, ISO200 en 1/60 sec. met pola en 0,6ND-grad filter

rivier Kamenice

techniek: 5DII met 70-200/2.8 lens op 123mm, f/5.6, ISO400 en 1/50 sec. met pola filter

waterval in de Kamenice

techniek: 5DII met 70-200/2.8 lens op 160mm, f/22, ISO50 en 1 sec. met pola filter vanaf statief

Kamenice Soutesky

techniek: 5DII met 16-35/2.8 lens op 35mm, f/22, ISO50 en 4 sec. met pola filter vanaf statief

Panská skála

techniek: 5DII met 16-35/2.8 lens op 23mm, f/8, ISO200 en 1/125 sec.

voor de volledige serie kun je hier kijken in het beeldarchief: http://www.schoffie.eu/index.php?i=archief&cat=576

Laatst aangepast door schoffie op vr 24 aug, 2012 21:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
Sandra

BerichtGeplaatst: vr 24 aug, 2012 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

Veel of weinig lenzen mee, ik vind de beelden prachtig!

Sandra
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Robbert

BerichtGeplaatst: vr 24 aug, 2012 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had al een aankondiging voorbiij zien komen. Het duurde maar en het duurde maar, dus dan toch maar gespiekt in het beeld-archief, wat ook zeer zeker de moeite waard is om te bekijken.

Maar dan toch uiteindelijk deze mooi uitgelichte foto serie.
Naar boven
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: vr 24 aug, 2012 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

haha... jij kent de weg al knipoog

ik wilde wachten tot ik alle beelden had

BerichtGeplaatst: za 25 aug, 2012 02:55    Onderwerp: Re: 24 aug. 2012 ~ Ceské Švýcarsko Reageer met quote

schoffie schreef:
waterval in de Kamenice

techniek: 5DII met 70-200/2.8 lens op 160mm, f/22, ISO50 en 1 sec. met pola filter vanaf statief

De hele serie is prachtig maar deze foto is echt super.
De scherpte overal, samen met de waterval welke denk ik versterkt wordt, door de langzame sluitertijd thumbs up
LBtmff

BerichtGeplaatst: za 25 aug, 2012 07:15    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie vakantie achter de rug, ook een mooie serie foto's achter de rug!!! thumbs up knipoog

Heel mooi.
Naar boven
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: ma 27 aug, 2012 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

dank voor alle reacties smile

BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 07:41    Onderwerp: Re: 24 aug. 2012 ~ Ceské Švýcarsko Reageer met quote

C@sp@r schreef:
schoffie schreef:
waterval in de Kamenice

De hele serie is prachtig maar deze foto is echt super.
De scherpte overal, samen met de waterval welke denk ik versterkt wordt, door de langzame sluitertijd thumbs up

Onderschrijf dit helemaal.

Maar vind de sfeer die je laat zien in de volgende(rivier Kamenice ) helemaal geweldig.

Zit al te zoeken naar beek forellen knipoog
Only after the last three has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Naar boven
eos4all
Ranger

BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 10:07    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie serie pray
Leuk om het effect van de polar te zien...
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

over het effect van de pola heb ik op EOSdigitaal nog wat geschreven mbt tot deze serie:

het effect van de pola filter blijkt enorm te zijn (zelfs meer dan ik zelf vooraf had ingeschat). Niet alleen op het water maar ook op de kleur van het blad van de bomen wegens de hoeveelheid vocht in de dalen. Ik kan je dit het beste laten zien ipv vertellen, zie de volgende twee belden die ik vooral ter indicatie van dit effect heb gemaakt:

geloof het of niet (controleer de EXIF, staat er gewoon in) beide foto's zijn 1 minuut na elkaar gemaakt onder dezelfde licht omstandigheden. Niet alleen de waterreflectie is weg bij de laatste maar ook de kleur van de bomen is warmer en intenser. Maar dat brengt mij wel op een punt waar ik toen mee bezig was, het is helaas dus niet mogelijk om de kleur van de onderste te combineren met de aanwezigheid van de reflectie in het water. En dat is jammer, want de eerste heeft een prettigere licht/donker balans.

BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

Het water is inderdaad zonder polar mooier.
Maar wel leuk dat je laat zien, dat het de moeite waard is om met en zonder polar, te fotograferen.
Achteraf, kan je thuis dan bepalen, wat het beste/mooiste is knipoog
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 11:28    Onderwerp: Reageer met quote

klopt... bij twijfel beide maken smile

BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 13:43    Onderwerp: Reageer met quote

Het kleurverschil is wel erg groot.
Kan hetzelfde effect niet verkregen worden met het aanpassen van de witbalans?

Hans.
Naar boven
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

nee, niet echt. In de linker foto zie je in het blad links vooral veel lichtschitteringen zitten terwijl die in de rechterfoto volledig weg zijn.

BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Werk je met statief, Johan?

Pampiertjen knippen en voor de pola houden? Weet niet, of het effect heeft, zou je eens moeten proberen.

Of een uur photoshoppen met 2 foto's.
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

uiteraard van statief... dan van die papiertjes is een leuk, eens proberen. Maar dan nog moet je twee foto's over elkaar plakken. Dat in PS heb ik overwogen maar is best een bult werk... en ik hou er niet van, ben fotograaf... geen photoshopper.

edit: bedacht mij ineens dat je daar (in dit geval) een tooltje voor hebt in PS heilig

Best mooi eigenlijk... oeps

BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Yups. Helemaal niet verkeerd.

Overigens weet ik niet, of een papiertje helpt om een pola-effect voor spiegelen te voorkomen. Daarom zeg ik proberen heel blij

Noem je trouwens 10 cm verval al een waterval? Was ook in Duitsland bij een "Wasserfall" wat wij toch echt iets anders noemen.

Serieus: Heel fijne serie, Johan. Zoals we van jou gewend zijn.
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

groothoek vertekend... het was zeker 75cm

BerichtGeplaatst: do 30 aug, 2012 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie serie hoor, Johan. We zijn hier zowaar eensgezind, want ik vind de foto van de waterval in de Kamenice er ook uit springen! Leuk om na een vakantie met de familie toch met zulke mooie resultaten terug te komen.

Overigens, van mij hadden ze wel wat groter gemogen. Ben je met reden bij de oude maximum breedte blijven hangen, of is het een ingesleten gewoonte? Ze verdienen 900px! ja
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: do 30 aug, 2012 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

website is gebouwd op 600px en alles staat ook op de site. Ben aan het overwegen om alles naar 900px om te bouwen maar dat is nogal een klus... dus vooralsnog wat aan de kleine kant
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1