forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

30 jan. 2013 ~ winter abstracts

Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: wo 30 jan, 2013 21:25    Onderwerp: 30 jan. 2013 ~ winter abstracts Reageer met quote

Deze winter bracht mij helaas niet van wat ik ervan had verwacht. Dat lag deels aan het weer, ik ben een 'mooi licht' fotograaf (wat overigens niet per se zon hoeft te zijn, als het licht maar interessant is) en de meeste tijd heb ik tegen grauw en grijs weer aangestaard. Daarnaast is het gewoon druk met 2 kindjes en is het voor mij minder dan voorheen mogelijk om eropuit te trekken wanneer het mij beliefd. Komt wel weer, zei een collega fotograaf met maar liefst 3 kinderen.

Maar dat wil niet zeggen dat ik helemaal niets heb gedaan. In mijn vorig bericht hebben jullie kunnen zien hoe ik de winter ben ingegaan, met groots bombarie. Helaas viel het voor mij daarna erg tegen. Op één dag na: 21 januari. Toen was het weer aan het sneeuwen en ik ben toen met een vooropgezet plan de bossen ingetrokken: zwart/wit beelden van beuken omringd door dennenbos en heide. Het indrukwekkende zijn de vormen van deze eenzame bomen die extra geaccentueerd worden met vers gevallen sneeuw op de takken. Geen makkelijke klus, het vinden van mijn bomen was geen probleem maar door het grauwe en brakke licht heeft het nog wat hoofdbrekens gekost om de gemaakte beelden uiteindelijk om te zetten in het door mij beoogde resultaat.

Eerst nog twee laatste beelden van 7 december 2012 waarbij de harde wind en dooi mij hielp om niet alleen plaksneeuw te maken maar deze ook mooi tegen de zijkanten van de bomen te blazen met pentekeningen tot gevolg

techniek: 5DII met 24-105 lens op 55mm, f/18, ISO50 en 1/5 sec. sluitertijd vanaf statief.
Dit beeld enorm overbelicht om alleen de donkerste details over te houden

techniek: 5DII met 24-105 lens op 95mm, f/18, ISO50 en 1/4 sec. sluitertijd vanaf statief.
Ook hier enorm overbelicht om alleen de donkerste details over te houden

techniek: 5DII met 70-200 lens op 200mm, f/4, ISO800 en 1/800 sec. sluitertijd, uit de hand.
Door het gebruik van tele worden lagen in elkaar gedrukt en het beeld platter, minder diepte.
Daarnaast was ik nu de uitgebeten lucht kwijt.

techniek: 5DII met 70-200 lens op 150mm, f/2.8, ISO400 en 1/400 sec. sluitertijd. Het was
even prutsen deze beuk precies tussen de twee grove dennen te krijgen waarbij ik een dun
boompje voor mij even weg hem moeten buigen (niet omgeknakt!)

techniek: 5DII met 70-200 lens op 200mm, f/4, ISO800 en 1/800 sec. sluitertijd. het ruisige
hier komt niet van de ISO maar van de fijne sneeuw die langsdwarrelt. door f/4 heb ik dat
zoveel mogelijk geprobeerd kwijt te raken maar dat lukt slecht

techniek: 5DII met 70-200 lens op 135mm, f/2.8, ISO800 en 1/400 sec. sluitertijd. De meeste
beuken zijn eenzame stammen maar hier is de oorspronkelijke boom afgebroken geweest
en zijn er diverse stammen opgekomen naast elkaar.

techniek: 5DII met 70-200 lens op 200mm, f/3.5, ISO200 en 1/200 sec. sluitertijd. Daar staat
hij dan, de eenzame donkere beuk, afstekend tegen de onbeduidende omgeving

Als laatste nog een paar heel andere winter abstracts... vandaag beziggeweest met het smeltende ijs waarin zich luchtbellen bevinden. Juist tijdens de dooi wordt het ijs prachtig gepolijst en glas waardoor je door het ijs kunt kijken en hele lagen met belletjes terug kunt vinden.

techniek: 7D met 100mm f/2.8 macro lens op f/16,
ISO400 en 1/20 sec. vanaf statief

techniek: 7D met 100mm f/2.8 macro lens op f/16, ISO400 en 1 sec. sluitertijd vanaf statief

techniek: 7D met 100mm f/2.8 macro lens +36mm
tussenring op f/11, ISO400 en 1/10 sec. sluitertijd vanaf statief

BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2013 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

Die eerste 2........brrr...de kou stroomt nu hier het huis in.

Die alleen staande boom heeft iets mystiek.....als of ie ergens in de uitgestrekte bossen van Siberië is geschoten.
Only after the last three has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Susan Hol

BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2013 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Embryootjes, die een-na-laatste foto met belletjes. Riep zij meteen enthousiast, zonder eerst te vermelden dat je natuurlijk prachtige foto's hebt gemaakt. Bij deze, alsnog. Prachtig! heel blij stoer
Vfrood

BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2013 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad een prachtige reeks, waarbij de bellen tegen onwerkelijk aan zitten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie     forum index -> schoffie's column
Pagina 1 van 1