forum index ~ schoffie's natuurfotografie forum ~
Johan van der Wielen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   ~ Inloggen ~~ Inloggen ~ 

[FAQ] Verantwoorde natuurfotografie

Plaats reactie     forum index -> mededelingen & FAQ
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schoffie
uw natuurgids

BerichtGeplaatst: zo 23 sep, 2007 13:31    Onderwerp: [FAQ] Verantwoorde natuurfotografie Reageer met quote

[FAQ] VERANTWOORDE NATUURFOTOGRAFIE

We horen de laatste tijd uit de media allerlei berichten over onverantwoordelijk gedrag van natuurfotografen. Het fixeren van boomkikkers met haarlak, het vernielen van vogelnesten, het verplaatsen van adders naar een 'mooiere omgeving, etc.

Dat gedrag wil ik absoluut van de hand wijzen en daarom heb ik onderstaande regels voor ~ schoffie's forum ~ opgesteld.
  1. De rust en veiligheid van de natuur in al zijn hoedanigheden dient te allen tijden te worden gerespecteerd en gewaarborgd. Bij het beoefenen van natuurfotografie mag noch het leven, noch de levenswijze van dieren en planten in het gedrang komen.
  2. Bij de maken van natuurfotografisch materiaal moet de fotograaf alles hebben gedaan om verstoring van de natuur (plant en dier) te vermijden.
  3. Planten en dieren moeten worden gefotografeerd zoals ze voorkomen. Manipulatie (o.a. vangen, vasthouden, verplaatsen van dieren en/of plukken van planten of bloemen) voor fotografische doeleinden is uitdrukkelijk niet toegestaan.
  4. Extra nadruk leg ik op nestfotografie, dit is niet toegestaan (zie ook DIT topic)
Wanneer het vermoeden bestaat, dat bovenstaande richtlijnen niet in acht zijn genomen, dan zullen we contact opnemen met de fotograaf en de foto's (tijdelijk) verwijderen. Ook als het fotograferen onder leiding van een deskundige is gebeurd.
Plaats reactie     forum index -> mededelingen & FAQ
Pagina 1 van 1